BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Hoe pas je timemanagement effectief toe op de werkvloer?

Timemanagement is een bekende term in het bedrijfsleven. De betekenis is simpel: het effectief en efficiënt inplannen van je tijd om zoveel mogelijk taken af te krijgen in zo weinig mogelijk tijd.

Timemanagement effectief toepassen op de werkvloer

Heb je soms het gevoel dat er te weinig uren in een dag zitten? Je hebt op het werk nog taken over maar geen tijd meer. Ligt die stapel taken nog steeds op je te wachten na een dag hard werken? Dan gaat er iets mis in de planning. Door alle telefoontjes, mailtjes, vragende collega’s en afspraken krijg jij je taken niet af. Door deze factoren raak je heel erg afgeleid. Maar hoe zorg je er nou voor dat je die uren dat je werkt productief blijft? Hiervoor kan je het principe timemanagement gebruiken. Hiermee ga je verstandig met je tijd om zonder dat je dagen er chaotisch uitzien en ga je met een voldaan gevoel naar huis.

Wat is timemanagement?

Timemanagement is een bekende term in het bedrijfsleven. De betekenis is simpel: het effectief en efficiënt inplannen van je tijd om zoveel mogelijk taken af te krijgen in zo weinig mogelijk tijd. Door het toepassen van timemanagement op de werkvloer voorkom je bedolven te worden onder alle taken en je de controle verliest over je planning. Je werkt een stuk gestructureerder met timemanagement. Hierdoor ben je beter in staat je doelen te behalen. Timemanagement is de ideale manier om aan het eind van je werkdag met een prettig gevoel naar huis te gaan. Er zijn veel verschillende manieren die je kan toepassen, maar niet voor iedereen geldt hetzelfde. Probeer verschillende manieren uit en bekijk bij welke vorm jij het meeste resultaat boekt.

Hoe pas je timemanagement toe?

Er zijn veel verschillende manieren om timemanagement toe te passen op de werkvloer. Iedereen heeft een eigen manier die het beste werkt, daarom hebben wij hieronder een aantal tips geschreven. Probeer het uit en je zult merken dat je een stuk productiever wordt.

Efficiënt beginnen
Begin je werkdag met een kop koffie en maak een to-do lijstje. Zet je taken in volgorde van hoe belangrijk ze zijn. Met dit lijstje houd je het overzichtelijk en rustig in je hoofd. Door te beginnen met de meest moeilijke taak geeft het je een extra goed gevoel wanneer je deze taak hebt afgerond. Doe deze taak op het moment wanneer je de meeste energie hebt.

Plan vaste mail tijden in
Soms zitten er dagen tussen dat je alleen maar bezig bent met het lezen en beantwoorden van je mailtjes. Check maar twee tot drie keer per dag je mail. Bepaal meteen wat je er mee moet doen, is het belangrijk of kan dit ook even wachten? Zet de e-mailmelding op je telefoon en laptop uit, hierdoor kun je niet afgeleid raken.

Zorg voor een opgeruimde omgeving
Met chaos op je bureau heb je ook chaos in je hoofd. Een opgeruimd bureau geeft rust. Zodra je rommel in je omgeving hebt liggen, word je hier onrustig van. Het leidt je verschrikkelijk erg af! Ruim je bureau op en je zal merken dat je rustiger kan werken.

Blijf uit de buurt van afleidende apparaten
Het grootste probleem, de telefoon. Telefoons kunnen een enorme afleiding zijn wanneer je belangrijke taken moet uitvoeren. Zet daarom je telefoon op stil, of laat je telefoon in je tas zitten. Je wilt automatisch op elke belletje of berichtje reageren, maar dit zorgt ervoor dat je steeds weer opnieuw moet focussen op je taak. Dit kost naast tijd ook nog eens veel energie.

Neem pauze
Gun jezelf na een paar uur hard concentreren een beetje rust. Haal bijvoorbeeld iets te drinken tussen twee taken door. Zo geef je je hoofd even de tijd om op te laden. Neem ook gerust wat langer pauze. Ga een rondje wandelen of stap de fiets op. Wanneer je hierna weer achter die lastige taak gaat zitten gaat het een stuk vlotter. Beslist het proberen waard.

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

Veel werkgevers gebruiken een verscheidenheid aan activiteiten, variërend van gratis lunch tot racesimulators en/of bedrijfsfitness om het geluk van hun werknemers op het werk te verbeteren. Dit is een goede zaak: gelukkige werknemers zijn productiever en...

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen: onze top 10 praktische tips In het eerste kwartaal van 2018 was het ziekteverzuim onder werknemers extreem hoog: 4,9%. Een percentage dat de laatste 11 jaar nog niet was voorgekomen. Reden hiervoor is waarschijnlijk de zware...

Heeft u een vraag aan ons?