BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Hoe de gevolgen van een pandemie voor werknemers te beperken: Tips en strategieën

Dit heeft tot wijdverspreide paniek en angst geleid, alsook tot massale annuleringen van evenementen en grootschalige sluitingen van bedrijven. Voor werknemers kan dit een bijzonder moeilijke tijd zijn. Hier volgen enkele tips en strategieën om de gevolgen van de pandemie voor werknemers te beperken.

De pandemie heeft een grote impact gehad op werknemers over de hele wereld. Veel mensen zijn gedwongen thuis te werken, en anderen hebben onbetaald verlof moeten opnemen. Als u een van deze werknemers bent, is het belangrijk om stappen te ondernemen om de impact van de pandemie op uw geestelijke gezondheid te beperken. In deze blogbijdrage bespreken we enkele tips en strategieën om dat te doen!

Bedrijven

Bedrijven moeten overwegen een speciaal team samen te stellen voor noodgevallen en bedrijfscontinuïteit. Dit team zou verantwoordelijk zijn voor het coördineren van verschillende delen van het bedrijf, het op de hoogte houden van het management en het communiceren met werknemers, klanten en partners.

Het is tijd om na te denken over wat er zal gebeuren als er iets ergs gebeurt. Leiders zijn vaak op reis en er is een groter risico dat sommige werknemers niet op het werk kunnen komen door een ziekte of quarantaine. Bedrijven moeten een proces hebben om beslissingen te nemen als er iets misgaat.

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat werknemers die niet thuis kunnen werken, veilig zijn. Bedrijven kijken naar hun beleid voor het handhaven van een goede hygiëne op de werkplek en het verstrekken van ontsmettingsmiddelen. Het is belangrijk dat men zich concentreert op de belangrijkste en meest kritieke taken, zodat teams effectief kunnen zijn. Er kan meer flexibiliteit zijn bij taken met een lage prioriteit.

Personeel

Zorg ervoor dat u altijd effectief communiceert met uw werknemers. Het gedrag van leiders in moeilijke tijden laat een blijvende indruk na op hun bedrijf en werknemers. Zorg er dus voor dat uw communicatie consistent en effectief is, en dat u aan de toekomst denkt. Als er een verstoring is, denk er dan aan dat er ook een herstel zal zijn.

Bijna alle mensen vinden het belangrijk dat er mogelijkheden zijn voor flexibel en op afstand werken. Dit is een goede manier om werknemers te helpen als ze gestrest zijn. U moet er ook op voorbereid zijn dat meer mensen afwezig zullen zijn op het werk. Misschien moet u tijdelijke plannen hebben voor sleutelposities in uw bedrijf als iemand voor langere tijd afwezig is.

U moet informatie over COVID-19-symptomen en aanbevelingen voor ziektepreventie delen met de werknemers van uw bedrijf. Zorg ervoor dat u alleen geloofwaardige informatiebronnen gebruikt, zoals de Wereldgezondheidsorganisatie. U kunt een speciale hotline instellen of een reeks seminars op afstand organiseren met relevante gezondheidswerkers om vraag- en antwoordsessies met uw werknemers te faciliteren.

Overweeg om uw werknemers psychologische en financiële steun te bieden, zoals noodhulp, aanvullende verzekeringen en regelmatige loonbetalingen.

Concentreer u op het creëren van een veilige werkomgeving: door medische apparatuur en benodigdheden aan te schaffen (bv. thermometers, antibacteriële producten), de gezondheid van werknemers te monitoren en werkplekken te desinfecteren.

Sommige buitenlandse bedrijven hebben hun ziektebeleid al herzien. Zij voorzien met name in een tijdelijke afwezigheid van het werk wegens ziekte zonder dat voor afwezigheid doktersattesten nodig zijn.

Er moeten duidelijke regels en verplichtingen komen voor werknemers die naar het buitenland zijn gereisd. Dit omvat een periode van zelf-isolatie van 14 dagen en geen ontmoetingen met klanten of collega’s.

 

Werkplekken

Werkplekken moeten worden gereinigd en gedesinfecteerd om de veiligheid van werknemers te waarborgen. Als een werknemer ervan wordt verdacht met COVID-19 te zijn besmet, moet er een duidelijk proces zijn om die werknemer uit de instelling te verwijderen en de werkplek naar behoren te behandelen.

U moet uw reis- en vergaderbeleid bijwerken. Als u veel reist, vooral naar andere landen, moet u nadenken over hoe de ziekte COVID-19 daarop van invloed kan zijn. De regering geeft adviezen over reizen, dus u moet die informatie bekijken en nagaan of uw beleid moet worden gewijzigd. U moet ook klaar zijn om reizigers op te sporen en met hen te communiceren. Een ander punt waar u aan moet denken, is wat er gebeurt als uw werknemers van huis wegblijven vanwege reisbeperkingen die door verschillende regeringen in de wereld zijn ingesteld.

Zorg ervoor dat uw werknemers het social media-beleid kennen tijdens deze crisis. Het beleid moet aangeven hoe ze kunnen praten over het bedrijf en het effect van COVID-19 op het werk en de veiligheid van de werknemers. Geef uw werknemers een manier om rechtstreeks met u te communiceren als ze iets verkeerds zien of voelen binnen het bedrijf. U moet ook een programma voor sociale-mediamonitoring hebben om u te helpen mogelijke problemen te identificeren die uw klanten of markten beïnvloeden.

Mensen op de werkvloer krijgen informatie uit verschillende bronnen. Sommige van deze informatie is niet accuraat, maar het kan moeilijk zijn om te zeggen wat waar is en wat niet. Dit kan een probleem zijn wanneer er dingen gaande zijn in de wereld waarvan mensen op de hoogte moeten zijn. Werkgevers zouden een bron van goede, accurate informatie voor hun werknemers moeten worden, zodat iedereen goede beslissingen kan nemen. Het kan nuttig zijn om op de werkplek een eigen nieuwskanaal te creëren op basis van geloofwaardige informatiebronnen.

Planning van personeelsstrategieën

Werk de moeilijkst denkbare scenario’s uit en plan de communicatie met uw werknemers van tevoren. Als er problemen zijn, bijvoorbeeld als we kantoren moeten sluiten of de productie moeten stopzetten, moet u voorbereid zijn met een reactie die behulpzaam en constructief is, niet chaotisch of helemaal geen communicatie.

Denk na over hoe u het personeel tijdelijk kunt verminderen (bijvoorbeeld door mensen onbetaald verlof te geven). Maar wees voorzichtig met het nemen van impopulaire beslissingen over personeel. De crisis zal voorbijgaan, maar ongepaste beslissingen of ongepast gedrag van bedrijfsleiders in een crisistijd kunnen een blijvende negatieve impact hebben op het bedrijf.

Op de werkvloer

Het beperken van de impact van de pandemie op uw geestelijke gezondheid kan moeilijk zijn, maar het is belangrijk. Door deze tips en strategieën te volgen, kunt u het proces een beetje gemakkelijker maken voor de werknemers zelf!

Blijf in contact met uw collega’s

In contact blijven met uw collega’s is een goede manier om de impact van de pandemie op uw geestelijke gezondheid te beperken. Als u vanuit huis werkt, zorg er dan voor dat u met hen in contact blijft via e-mail, telefoon of videochat. Dit zal u helpen om u meer verbonden en minder geïsoleerd te voelen.

Neem pauzes

Het is belangrijk om gedurende de dag pauzes te nemen, vooral als u vanuit huis werkt. Sta op en ga om de paar uur bewegen, en neem een lunchpauze. Zo blijft u energiek en gefocust.

Vermijd isolement

Het vermijden van isolement is een andere sleutel tot het verminderen van de impact van de pandemie op uw geestelijke gezondheid. Maak tijd vrij voor sociale activiteiten, zelfs als die virtueel moeten zijn. U kunt ook overwegen om u aan te sluiten bij online steungroepen of lessen te volgen die u interesseren (en die kunnen meetellen voor professionele ontwikkeling).

Zorg goed voor uzelf

Voor uzelf zorgen is belangrijk om de impact van de pandemie op uw geestelijke gezondheid te beperken. Maak tijd voor zelfzorg, zoals meditatie en lichaamsbeweging, en probeer u in deze moeilijke tijd niet te veel te laten overweldigen door werkstress. Vraag indien mogelijk aan een vriend of familielid of hij of zij kan helpen met de kinderopvang terwijl u wat herstelslaap krijgt!

Tot slot

Ook al is het riskant en stressvol, het is belangrijk te onthouden dat we in het verleden al met crisissituaties als deze te maken hebben gehad. In de eerste plaats is het een uitdaging voor de bedrijfscultuur en het management. Als u gelooft dat mensen de meest waardevolle activa zijn voor uw bedrijf, dan moet u communiceren, plannen en consequent zijn. Kom op voor uw werknemers en steun hen.

We zijn allemaal mensen, en we kunnen allemaal worden beïnvloed door COVID-19. Nu is het tijd voor bedrijfsleiders om hun mensen te leiden in veiligheid en welzijn.

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

Veel werkgevers gebruiken een verscheidenheid aan activiteiten, variërend van gratis lunch tot racesimulators en/of bedrijfsfitness om het geluk van hun werknemers op het werk te verbeteren. Dit is een goede zaak: gelukkige werknemers zijn productiever en...

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen: onze top 10 praktische tips In het eerste kwartaal van 2018 was het ziekteverzuim onder werknemers extreem hoog: 4,9%. Een percentage dat de laatste 11 jaar nog niet was voorgekomen. Reden hiervoor is waarschijnlijk de zware...

Heeft u een vraag aan ons?