BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Hoe je de moraal van de werknemer kunt verhogen

Eenvoudige ideeën voor het verbeteren van de moraal op de werkplek

Hoe verbeter je het moraal van de werknemer?

Het werknemersmoraal beschrijft de algemene vooruitzichten, de houding, de tevredenheid en het vertrouwen van de werknemers op het werk. Wanneer medewerkers positief zijn over hun werkomgeving en geloven dat ze aan hun belangrijkste carrière- en beroepsbehoeften kunnen voldoen, is het moraal van de medewerkers positief of hoog.

Net als de motivatie van medewerkers kun je een medewerker zelf geen positief moraal geven. Als werkgever heb je echter wel controle over grote onderdelen van de omgeving waarin medewerkers dagelijks werken. Je draagt dus sterk bij aan de vraag of de moraal van een werknemer positief of negatief is.

Delen van de omgeving die je beheerst en die invloed hebben op de moraal van de medewerkers, zijn bijvoorbeeld de effectiviteit van de managers, de kwaliteit van de interactie van de manager met de medewerkers en de manier waarop de medewerkers dagelijks met elkaar omgaan.

Je houdt de kaarten bij het creëren van de omgeving of cultuur waarin deze positieve factoren worden gewaardeerd. Om te beginnen is het zo eenvoudig als het belonen en herkennen van de managers die het beste de kenmerken vertonen die je wilt zien in hun interacties met medewerkers.

Wat kun je bijdragen aan een positieve moraal bij medewerkers

Wanneer werknemers vertrouwen hebben in het vermogen van hun bedrijfsleiding, hebben ze de neiging om een positief moraal te hebben. Wanneer ze een visie delen over waar het bedrijf naartoe gaat en positief zijn over de richting die het opgaat, vertonen de medewerkers ook een hoger moraal.

Het voelen van een deel van de doelen die groter zijn dan zijzelf (en hun baan) draagt aanzienlijk bij aan een positief werknemersmoraal. Veel medewerkers willen het gevoel hebben dat ze deel uitmaken van iets belangrijks en bijdragen aan het succes voor het grotere geheel is een echte morele stimulans. Een diepe focus op het bedienen van de behoeften van klanten bevordert ook de positieve werknemersmoraal.

Communicatie is een andere belangrijke factor in de positieve moraal van medewerkers. Werknemers willen het gevoel hebben dat ze de belangrijke informatie over hun bedrijf, hun klanten en hun producten kennen. Ze hebben ook actuele informatie nodig, zodat de beslissingen die ze nemen congruent zijn met hun succes in het bedrijf.

De interactie van medewerkers met hun directe manager en medewerkers speelt een rol in het moraal van de medewerkers. Effectieve, harmonieuze interpersoonlijke relaties versterken de moraal van de werknemers en zorgen ervoor dat werknemers het gevoel hebben dat het de moeite waard is om te gaan werken, naast het innen van een loonstrookje.

De relatie met hun directe manager en hun communicatie en interactie met de senior managers zijn ook belangrijk. Medewerkers willen het gevoel hebben dat ze evenzeer gewaardeerd worden als andere medewerkers en serieus worden genomen door het senior team van managers.

Verbetering moraal medewerkers

Wanneer medewerkers een hekel hebben aan hun manager en concurreren met collega’s om aandacht en waardering, is het moraal over het algemeen laag. Als werknemers geen vertrouwen hebben in het leiderschap en de richting van het bedrijf, zal de moraal ook aangetast worden. Wanneer een werknemer niet zeker weet wat er van hem of haar verwacht wordt (en dus een gebrek aan prestatie ervaart) is de moraal laag.

Stappen om de moraal van de werknemer te verbeteren

Factoren die kunnen bijdragen aan een positief werknemersmoraal zijn onder meer de volgende:

  • Het bieden van redelijk, ondersteunend management- en leiderschapspersoneel dat integer is en medewerkers eerlijk en consequent zal behandelen. Vermijd vriendjespolitiek.
  • Medewerkers met respect behandelen.
  • Medewerkers behandelen alsof ze een van de belangrijkste bronnen van de organisatie zijn.
  • Regelmatige erkenning van werknemers.
  • Het nemen van acties die werknemers in staat stellen om beslissingen te nemen over hun werk.
  • Het aanbieden van open en regelmatige communicatie over zaken die belangrijk zijn voor medewerkers.
  • Het geven van feedback en coaching.
  • Het aanbieden van meer dan gemiddelde voordelen en vergoedingen in de sector.
  • Medewerkers de mogelijkheid bieden om hun professionele vaardigheden en carrière te ontwikkelen.
  • Het bieden van extraatjes voor de werknemer en de activiteiten binnen het bedrijf.

Je kunt het succes van de organisatie onder meer meten door de tevredenheid van de medewerkers te meten. Het opbouwen van een positief moraal bij de medewerkers is niet moeilijk; het vergt alleen maar passie, tijd en inzet van het management en de organisatie.

 

 

Hoe bouw je zelfvertrouwen op bij teamleden

Hoe bouw je zelfvertrouwen op bij teamleden

Zelfvertrouwen is de sleutel tot succes bij elke activiteit. Als teamleden geen zelfvertrouwen hebben, werken ze vaak niet meer alleen, maar zoeken ze hulp bij anderen. Dit kan frustrerend en uitputtend zijn voor zowel het individu als de collega's. Het goede nieuws...

Heeft u een vraag aan ons?