BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen

Beter communiceren in teamverband met de communicatiemethode van LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen). In onderstaand artikel vertellen we je hoe je deze kunt toepassen.

Het belang van een goede communicatie

Goed communiceren is nauwelijks te overschatten. Hoeveel ruzies en onenigheid zijn er niet ontstaan door miscommunicatie. Als je de ander niet begrijpt, dan loopt een gesprek snel de verkeerde kant op. Allereerst is het ontzettend belangrijk om te luisteren. Mensen denken soms dat dit vanzelf gaat, maar het is absoluut een kunst om goed te kunnen luisteren. Vervolgens is het van onmisbaar belang dat je ook echt begrijpt wat je gesprekspartner bedoelt. Samenvatten en doorvragen zijn hierbij vaak helpend. Het is dan ook niet voor niets dat LSD steeds vaker wordt toegepast. Door particulieren, maar zeker ook door bedrijven.

Wat is LSD?

LSD staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen. Vertelt iemand een verhaal, dan ben je dus eerst even helemaal stil. Jouw mening is nog even niet van belang. Het enige dat telt is luisteren. Is de ander klaar, dan is het nog geen tijd voor jouw mening of oordeel. Heb je de ander eigenlijk wel goed begrepen? Nu komt dus het samenvatten en doorvragen om de hoek kijken.

LSD is hulpmiddel in de communicatie

Uiteraard is LSD niet een of ander tovermiddel tijdens belangrijke en onbelangrijkere gesprekken. Wat het wel kan zijn, is een belangrijk hulpmiddel in de communicatie. Pas je LSD toe, dan gaat het je vooral om wat de ander nu echt wil zeggen. Dat hoor je niet altijd direct als je alleen naar de woorden luistert. Samenvatten en doorvragen zijn soms onmisbaar.

Luisteren, samenvatten en doorvragen

Het grappige is dat we maar een mond hebben en twee oren. Dat laat dus meteen al zien hoe belangrijk luisteren blijkbaar is. Anders zou je wellicht een oor en 2 monden hebben. Luisteren is dus in veel gevallen nog belangrijker dan praten. Samenvatten komt na het luisteren. Geef eens weer wat je gehoord hebt. Zo check je of je de gesprekspartner goed begrepen hebt. Is het een en ander je nog niet helemaal duidelijk of wil je graag meer weten, dan kun je doorvragen.

Luisteren en luisteren is twee

Misschien ken jij ook wel zo iemand die echt kan luisteren. Het is heerlijk als je zulke mensen tegenkomt. Er is dan echt ruimte voor jouw verhaal. Vind jij luisteren nog moeilijk of zijn er in jullie team een aantal personeelsleden die luisteren ingewikkeld vinden? Dan is het goede nieuws dat je luisteren kunt leren. Allereerst moet je beseffen hoe belangrijk het is. Luisteren is echt de basis als je goed met een ander wilt communiceren. Luisteren is niet alleen de woorden en het verhaal aanhoren. Er is van jouw kant interesse nodig en een actieve luisterhouding. Dan hoor je precies wat de ander nu daadwerkelijk bedoelt. Bij goed luisteren heb je oprechte interesse in de ander en stimuleer je de ander om helemaal te vertellen wat hij wil. Verder komt er nog begrip om de hoek kijken. Kun je de ander volgen? Begrijp je de denkwijze van de ander? Heb je tenslotte een bepaalde mate van empathie, zodat je je enigszins kunt inleven in de andere persoon? Tijdens echt luisteren gebruik je dus zowel je hoofd als je hart.

Door goed samen te vatten check je of het verhaal klopt

Het is grappig om eens twee personen naar eenzelfde verhaal te laten luisteren. Vervolgens laat je ze dit verhaal samenvatten. Denk jij dat de samenvatting eenduidig is? Het kan maar zo gebeuren dat twee personen naar hetzelfde verhaal luisterden en dat de samenvatting totaal verschillend is. We hebben allemaal zo onze eigen ervaringen en percepties. Of misschien miste je per ongeluk even een stukje van het verhaal. Daarom is samenvatten van belang. Je checkt of het echt klopt wat je denkt gehoord te hebben van je gesprekspartner. Je gebruikt dan woorden zoals: bedoel je te zeggen dat?

Help de ander door middel van doorvragen

Door middel van doorvragen help je de ander. Hierbij gaat het er niet alleen om of jij het verhaal goed begrepen hebt, maar het zorgt er ook voor dat je meer tot de kern van het verhaal komt. Je stelt verhelderingsvragen, maar je stelt ook vragen die verdiepen. Zo komen er meer nuances tevoorschijn en zie je al snel bepaalde verbanden. Jij schijnt, door middel van doorvragen, met een soort schijnwerper, in de meest donkere hoekjes. Het verhaal wordt hierdoor steeds completer en er kan wellicht een conclusie getrokken worden.

Waarom zou je luisteren samenvatten doorvragen toepassen?

Pas je het luisteren samenvatten doorvragen toe in je team, dan verbetert de communicatie gegarandeerd. Het is bizar hoeveel er in organisaties misloopt door een slechte communicatie. Het is dus zeker de moeite waard om je hier als team in te verdiepen. De eerste valkuil is vaak al het luisteren zelf. Waarom is luisteren eigenlijk zo moeilijk? We hebben toch tenslotte twee oren gekregen?

Het antwoord is direct al aanwezig in jouw hoofd

Je luistert naar de ander. Tenminste, dat denk je. Of voor een groot gedeelte. Maar ondertussen is jouw brein ook al hard aan het werk. Er wordt zich in jouw hoofd al een antwoord gevormd. Je bedenkt tijdens het luisteren wat je zelf straks gaat zeggen. Op zich is dat helemaal niet vreemd. Is de ander klaar met zijn gedeelte, dan wil je natuurlijk niet dat het gesprek stilvalt. Je bereidt je tijdens het luisteren voor op wat jij zelf gaat zeggen.

Je weet toch al wat de ander gaat zeggen

Zeker bij sommige collega’s weet je gewoon van tevoren al wat ze gaan zeggen. Het is bij hem of haar altijd hetzelfde. Er zijn van die stokpaardjes. Of van die duidelijke meningen die iemand soms heeft. Je laat de ander dus praten zonder echt te luisteren, want je wist toch van tevoren al wat er kwam.

Het gaat niet om jou

Vaak zijn we stuk voor stuk vooral druk met onszelf. Je luistert naar de ander, maar je bedenkt vooral wat de informatie met jou doet. Zo hoor je natuurlijk niet gemakkelijk wat er achter het verhaal van die ander steekt. Daarvoor is het nodig om jezelf een beetje uit te schakelen en je in te leven in de ander.

Tips om goed te leren luisteren

– Toon echte interesse
– Houd oogcontact en hum af en toe instemmend
– Let op woorden, intonatie en lichaamstaal van de ander
– Zorg zelf voor een open houding

Luisteren Samenvatten Doorvragen en het nut van de Disc training

Je hebt nu al van alles gelezen over luisteren samenvatten doorvragen. Toch kan een gesprek alleen maar goed verlopen, als je op gelijkwaardige wijze met elkaar communiceert. Daarom is het van belang om een goed inzicht te hebben in het gedrag van de ander. De Disc training helpt je daarbij. Je krijgt dankzij deze training natuurlijk ook meer zicht op je eigen voorkeursstijl. Heb je een gesprek met een persoon die een totaal andere voorkeursstijl heeft, dan is het een groot voordeel om hier kennis van te hebben.

Nog een aantal laatste tips

Zowel Disc als LSD zijn dus bijzonder helpend als je op een effectieve manier met elkaar wilt communiceren. Krijg je dit als team goed op de rit, dan verbetert de sfeer en stijgt de productiviteit. Het ziekteverzuim loopt terug en collega’s zullen minder snel solliciteren op een andere baan. Er zijn nog een paar van die leuke en simpele trucs die je kunt toepassen als je beter wilt communiceren.

Laat OMA thuis: opvattingen, meningen en adviezen

Hoe gezellig oma ook is, laat haar tijdens belangrijke gesprekken maar achterwege. Oma staat namelijk voor opvattingen, meningen en adviezen. Vertelt iemand iets tegen jou, dan is de kans groot dat jij dat wat gezegd wordt meteen in een hokje plaatst. Je plakt je eigen opvattingen en meningen over het verhaal. Natuurlijk vinden we altijd overal iets van en de verteller is nog niet klaar met het verhaal of daar komt al een advies uit je mond gerold. Je bent op deze manier echter continue bezig met je eigen referentiekader en dat verhindert je om goed te luisteren. Het kan maar zo dat je daardoor een groot deel van de boodschap gewoon mist. Neem oma dus niet mee, want ze voorkomt een actieve luisterhouding. Tijdens het luisteren gaat het lang niet altijd om jouw mening en advies.

Wees een OEN: open, eerlijk en nieuwsgierig

Natuurlijk neem je zo’n opmerking niet letterlijk. Het mooie is wel dat je deze uitdrukking waarschijnlijk niet snel vergeet. Oen wil zeggen dat je open, eerlijk en nieuwsgierig bent. Ga je een gesprek in, dan kunnen deze drie termen je echt concreet verder helpen. Je neemt open waar en je registreert puur wat de ander zegt. Ook accepteer je dit, zonder je eigen mening er overheen te gooien. Heb je moeite met de communicatie, dan kun je dit ook open en eerlijk zeggen. Ben je nieuwsgierig, dan hoort een verteller dat meteen. Dit nodigt extra uit om te vertellen.

Maak je niet DIK: denk in kwaliteiten

Heb je een vrij lastig gesprek te voeren, dan ligt de focus al snel op de problemen. Of op wat er fout ging. Je bent het totaal niet eens met wat de ander zegt. Denk je echter in kwaliteiten, dan kies je voor een open houding. Dan ga je er vanuit dat iedereen zijn of haar best doet. We maken allemaal fouten. Je staat open om de kwaliteiten van de ander te ontdekken. Je zult zien dat je op deze manier veel meer ontspannen in een gesprek zult zijn.

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

Veel werkgevers gebruiken een verscheidenheid aan activiteiten, variërend van gratis lunch tot racesimulators en/of bedrijfsfitness om het geluk van hun werknemers op het werk te verbeteren. Dit is een goede zaak: gelukkige werknemers zijn productiever en...

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen: onze top 10 praktische tips In het eerste kwartaal van 2018 was het ziekteverzuim onder werknemers extreem hoog: 4,9%. Een percentage dat de laatste 11 jaar nog niet was voorgekomen. Reden hiervoor is waarschijnlijk de zware...

Heeft u een vraag aan ons?