Leer van de luchtvaart: Effectief Communiceren
Luchtvaartcommunicatie is de meest effectieve communicatiemethodiek die er bestaat! Er gebeuren nauwelijks ongelukken en dat komt mede door de manier van communicatie.
Herken je dit? Je denkt een heldere afspraak gemaakt te hebben, maar je collega heeft niet meegekregen wat hij zou doen. Een klant heeft een klacht en die is niet goed afgehandeld omdat je niet goed begrepen hebt wat de klant dwars zit. Jij hebt gevraagd of een collega iets voor je zou doen, maar het resultaat is anders dan je had gewild….. Dit gebeurt in alle teams; mensen begrijpen elkaar niet altijd goed, doen verkeerde aannames, luisteren niet altijd goed, kortom er gaat regelmatig iets anders dan je had bedoeld. Dat levert vertraging, boze klanten en geïrriteerde collega’s op en hiermee daalt de teameffectiviteit. Stel je voor dat je als team net zo helder leert communiceren als piloten en luchtverkeersleiders? Hoeveel gaat er dan in één keer goed? Wat betekent dat voor het teamresultaat en dus voor de teameffectiviteit?
Deze training van 1 (volle) dag leert jouw team de principes van luchtvaartcommunicatie en wat je leert kun je als team de volgende dag direct toepassen
Doel
Heel simpel; aan het eind van de trainingsdag weten alle deelnemers wat zij moeten doen om altijd goed te begrijpen wat anderen, binnen en buiten het team, van jou willen. Belangrijk is om die manier van communiceren als standaard binnen het team te implementeren en er dagelijks bewust mee bezig te zijn. Op die manier gaat communiceren als een piloot “op de autopilot” en gaat er in de communicatie nauwelijks meer wat mis.
Doelgroep
Elk team, dat graag meer teamresultaat wil halen, meer plezier in het werk wil, omdat je minder problemen hoeft op te lossen, én nieuwsgierig is naar mogelijkheden voor effectiever gedrag binnen het team.
Voorkennis
Er is geen specifieke voorkennis nodig om deel te nemen aan deze training
Vorm
Learning by doing. Korte en praktische instructie en daarna direct gaan oefenen met de nieuwe vaardigheid. Ervaringsgericht leren is aantoonbaar de beste manier om nieuwe praktische waardigheden te leren. Een deel van de dag ben je als team bezig en een deel in 3 kleine groepjes
Inhoud
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Structuur van luchtvaartcommunicatie
- Wat doen piloten en luchtverkeersleiders in de praktijk?
- In hoeverre is crisiscommunicatie anders dan gewone communicatie
- Hoe reageer je als team als er echt iets mis gaat?
- Teamdynamiek, waarde van complimenten, groepsgedrag, bewustzijn en meer
- Wat heb je ontdekt over je eigen talenten?
Bijzonderheden
Duur & Prijs
Duur: 1 dag
Prijs: €625,00