BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Training Conflict Handling

Iedereen heeft wel eens ruzie. Zelfs in de beste teams zullen zo nu en dan conflicten optreden. Conflicten kunnen groot zijn, maar ook heel klein: een eenvoudig meningsverschil tussen twee partijen. Conflicten kunnen zakelijk zijn en emotioneel. Ze kunnen net begonnen zijn of lang slepen en vastgelopen zijn.

Conflicten hoeven niet altijd te worden opgelost, maar ze moeten wel worden gehanteerd. Wanneer conflicten ‘blijven hangen’ kan dat een demotiverende werking hebben. Het aangaan van een conflict kan de lucht klaren.

Om een conflict te kunnen aangaan, is het nodig dat een conflict eerst als zodanig wordt onderkend. Onderkenning is niet altijd eenvoudig. Degene die de spanning als conflict benoemt, realiseert zich dat hij er dan ook iets mee moet.

Het onderkennen van een conflict begint bij jezelf. Hoe je vervolgens omgaat met het conflict, hangt af van de conflicthanteringsstijl die je kiest.

Doel van de training

In overleg met de opdrachtgever wordt door middel van een (telefonische) intake het uiteindelijke doel van de training bepaald. Binnen het centrale thema is er altijd ruimte voor maatwerk.

Doelgroep

Deze training is geschikt voor mensen in organisaties die merken dat ze in hun dagelijkse werk regelmatig te maken hebben met onenigheid met mensen of door omstandigheden. Het gaat hierbij om collega’s en ook om klanten.

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis vereist voor deelname aan deze training.

Vorm

Klassikaal en Maatwerk

Inhoud

Gedurende deze training zullen de volgende onderwerpen aan bod komen:

  • Beeldvorming rondom conflicten
  • Het ontstaan van conflicten
  • Fasen van het conflictproces
  • Conflictbevorderende elementen
  • Persoonlijke stijlen voor conflicthantering
  • Omgaan en oplossen van conflicten
  • Specifieke vaardigheden voor conflicthantering

 

Bijzonderheden

Duur

3 dagen (2 dagdelen) verdeeld over 2 weken

Heeft u een vraag voor ons?