BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Regelmatig komen wij vakliteratuur tegen die interessant kan zijn voor onze lezers. De afgelopen tijd kwamen wij het boek ‘Uitblinkers’ van Malcom Cladwell tegen en het boek ‘De coporate tribe’ van Danielle Braun en Jitske Kramer. Van beide boeken denken wij dat deze kunnen bijdragen aan een bredere kijk op ons persoonlijke en zakelijke leven.

‘Uitblinkers’ door Malcom Gladwell
‘Vanuit het niets’ bestaat niet. Wat is er zo bijzonder aan een uitzonderlijke prestatie? Dat lijkt een vreemde vraag, maar met vreemde vragen is de schrijver op zijn best. Uitblinkers is een stimulerende en verbazende zoektocht naar de herkomst van succes. En die ligt niet, zoals meestal wordt gedacht, in een bijzonder brein, een verbluffend talent of speciale vaardigheden. Uitblinkers hebben iets bijzonders, maar dat zit hem vooral in wat ze meegemaakt hebben: hun cultuur, hun familie en alle eigenaardigheden waarmee ze in aanraking zijn gekomen. De geheimen van de softwaremiljardair, de briljante voetballer, de geniale wiskundige en The Beatles zijn níet onbegrijpelijk. In ‘Uitblinkers’ laat Gladwell zien waarom sommige mensen succes hebben en andere niet. Hij maakt aannemelijk dat de bron van succes is gelegen in diverse vormen van aanleg en capaciteiten, maar dat kansen, sociale en culturele factoren, evenals presentatie en communicatie, daarbij een bepalende rol spelen.
Malcom Gladwell schreef ook ‘Het beslissende moment’ en ‘Intuïtie’. Het laatste boek stond twee jaar op de New York Times-bestsellerlijst.

‘De Corporate Tribe’ door Danielle Braun en Jitske Kramer
Over organisatiecultuur wordt veel geschreven, gezucht en gesproken. Cultuur is van oudsher het aandachtsgebied van antropologen.

De  corporate antropologie kijkt met dezelfde verwonderde blik naar organisaties, boardsrooms en leiders zoals antropologen dat naar tribale samenlevingen doen. Lezers van dit boek worden meegenomen op een reis langs verre vreemde volkeren. Om vervolgens met een andere, nieuwe blik te kijken naar de eigen organisatie.

In zo’n dertig meeslepende verhalen wordt een andere blik op organiseren en organisaties gegeven. Exotisch, maar met praktisch toepasbare denkwijzen, tips en verandermodellen. Door het lezen raak je prettig in de war én goed toegerust met een antropologische blik en een gereedschapskist om met de eigen organisatiecultuur of die van klanten aan de slag te gaan.

‘De Corporate Tribe’ is een boek voor leiders, consultants, trainers, coaches en veranderaars die de geëigende modellen en scans voor cultuurverandering voorbij zijn. Het is een boek voor hen die willen werken met de onderstroom van organisaties en die voeding zoeken voor leiderschap en verandering in een nieuwe tijd. Kortom: het is voor mensen die anders willen organiseren.

De antroplogische verhalen in dit boek geven inzicht en praktische tools en modellen voor organiseren, veranderen en leiden van organisaties. De kunst wordt afgekeken bij verre, vreemde volken. Het is een inspirerend boek, omdat we al lang weten hoe we moeten organiseren. We zijn het soms alleen even vergeten.

Share This