BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Hoeveel uur per week moet je eigenlijk werken? Dat is een vraag die de laatste tijd veel mensen bezighoudt, vooral nu de grens tussen werk en privéleven door de technologie vervaagd is. Het lijkt wel of er elke dag een nieuwe studie verschijnt over de beste manier om je werkweek te structureren, maar wat zeggen ze allemaal? En nog belangrijker, wat werkt voor jou?

Het antwoord is natuurlijk dat het ervan afhangt. Er is geen pasklaar antwoord op deze vraag, want ieders situatie is anders. Dat gezegd hebbende, zijn er een aantal algemene richtlijnen die je kunt volgen om te bepalen hoeveel uur je per week zou moeten werken.

Laten we eerst eens naar de wetenschap kijken. Uit een recent onderzoek, gepubliceerd in het tijdschrift Nature, blijkt dat mensen die meer dan 55 uur per week werken een hoger risico op een beroerte hebben dan mensen die 35-40 uur per week werken. Andere studies hebben soortgelijke resultaten aangetoond, waarbij lange werktijden in verband worden gebracht met een verhoogd risico op hartaandoeningen, diabetes en geestelijke gezondheidsproblemen zoals angst en depressie.

Dus wat betekent dit allemaal? Nou, het is belangrijk om te onthouden dat dit slechts associaties zijn. Wat betekent dat lange werkdagen een risicofactor kunnen zijn voor deze gezondheidsproblemen, maar ze niet noodzakelijkerwijs veroorzaken. Als je echter regelmatig meer dan 55 uur per week werkt, is het misschien de moeite waard om een stapje terug te doen en uw balans tussen werk en privé opnieuw te bekijken.

Natuurlijk heeft niet iedereen de luxe om minder te gaan werken. Als je jouw uren niet kunt verminderen, zijn er nog altijd dingen die je kunt doen om uw situatie te verbeteren. Uit een onderzoek is gebleken dat mensen die tijdens hun werkdag regelmatig pauzeren, minder last hebben van stress en angst dan mensen die dat niet doen. Dus zelfs als je jouw werkuren niet kunt verminderen, zorg er dan voor dat je elke dag een paar minuten de tijd neemt om afstand te nemen van uw werk en uw hoofd leeg te maken.

Het is ook belangrijk om te onthouden dat het niet alleen gaat om het aantal uren dat je werkt, maar ook om de kwaliteit van die uren. Als je vaak tot laat in de nacht of in het weekend werkt, is het misschien tijd om uw prioriteiten te heroverwegen. Lange dagen maken is alleen vol te houden als je daar een goede reden voor hebt anders leidt het alleen maar tot een burn-out.

Dat zijn dus enkele algemene richtlijnen voor het aantal uren dat je per week zou moeten werken. Onthoud wel dat het uiteindelijk aan jou is om uit te zoeken wat voor jou het beste werkt. Als je tevreden bent met je huidige werksituatie, dan is er geen reden om iets te veranderen. Maar als je je gestrest en overweldigd voelt, is het misschien tijd om je prioriteiten te heroverwegen en minder uren te gaan werken.

Definieer “balans tussen werk en privéleven”

Er wordt vaak over een balans tussen werk en privéleven gesproken alsof het een soort ideale toestand is waarnaar we allemaal moeten streven. Maar wat betekent het eigenlijk? De balans tussen werk en privéleven is voor iedereen anders, omdat het afhangt van je individuele omstandigheden en wat voor jou belangrijk is. Voor sommige mensen betekent het evenwicht tussen werk en privéleven dat ze de flexibiliteit hebben om af en toe thuis te werken of regelmatig op vakantie te gaan. Voor anderen kan het betekenen dat ze minder uren moeten werken zodat ze meer tijd met hun gezin kunnen doorbrengen.

Er zijn veel verschillende manieren om een balans tussen werk en privéleven te bereiken, maar één ding hebben alle definities gemeen en dat is het idee van het handhaven van een gezonde grens tussen werk en de rest van je leven. Dit betekent niet per se dat je minder moet werken. Het betekent alleen dat je bewuster moet omgaan met hoe je je tijd gebruikt, zowel op het werk als daarbuiten.

De voordelen van een goede balans tussen werk en privé

Er zijn veel voordelen verbonden aan een goede balans tussen werk en privéleven, zowel voor jou als voor je werkgever. Als je een goede balans hebt tussen werk en privé, ben je productiever op je werk en heb je minder kans op een burn-out. Ook is de kans groter dat je uw baan behoudt, wat goed nieuws is voor uw werkgever, want verloop kan kostbaar zijn. Bovendien zijn werknemers met een goede balans tussen werk en privé vaak meer betrokken en gemotiveerd dan degenen die dat niet hebben.

Dus waarom is het zo belangrijk om een goede balans tussen werk en privéleven te hebben? Daar zijn een paar redenen voor. Ten eerste, wanneer je een goede balans hebt tussen werk en privé, ben je productiever op het werk.  Dit komt omdat je minder kans hebt op een burn-out. Wat betekent dat je meer gedaan krijgt in de uren dat je wel werkt. 

Ten tweede kan een goede balans tussen werk en privéleven helpen stress te verminderen en uw geestelijke gezondheid te verbeteren. Dit komt doordat je meer tijd heeft voor vrijetijdsactiviteiten en hobby’s, die je kunnen helpen om uw gedachten van het werk af te leiden. Ten slotte zijn werknemers met een goede balans tussen werk en privéleven vaak meer betrokken en gemotiveerd dan werknemers zonder die balans. Dit komt omdat ze het gevoel hebben dat hun werkgever hen waardeert als een heel persoon, niet alleen als een werknemer.

Als het gaat om het vinden van de juiste balans tussen werk en leven, bestaat er geen pasklare oplossing. Het hangt af van uw individuele omstandigheden en wat voor jou belangrijk is. Maar als je regelmatig lange dagen maakt, is het misschien de moeite waard om een stapje terug te doen en uw prioriteiten opnieuw te bekijken. Lange dagen maken is alleen vol te houden als je daar een goede reden voor hebt. Anders leidt het alleen maar tot een burn-out.

Hoe bereik je een goede balans tussen werk en privé?

goede balans aantal uren werken

Er zijn veel verschillende manieren om een balans tussen werk en privéleven te bereiken, maar één ding hebben alle definities gemeen: het idee van het handhaven van een gezonde grens tussen werk en de rest van je leven. Dit betekent niet per se dat je minder moet werken. Het betekent alleen dat je bewuster moet omgaan met hoe je je tijd gebruikt, zowel op het werk als daarbuiten.

Hier zijn een paar tips voor het bereiken van een goede balans tussen werk en privé:

  • Bepaal kantoortijden en houd je daaraan. Probeer wanneer mogelijk te voorkomen dat je na werktijd of in het weekend werkt.
  • Zorg ervoor dat je gedurende de dag regelmatig pauzes neemt, al is het maar voor een paar minuten. Sta op en ga bewegen, doe rekoefeningen of neem een snack.
  • Plan tijd in voor vrijetijdsactiviteiten en houd je daaraan. Dit kan bijvoorbeeld sport zijn, hobby’s, tijd doorbrengen met familie en vrienden, of iets anders dat je plezier geeft.
  • Leer om “nee” te zeggen. Je hoeft niet op elk verzoek ja te zeggen, vooral niet als dat betekent dat je persoonlijke tijd moet opofferen.
  • Houd een gezond perspectief. Vergeet niet dat je baan niet je hele leven is. Er zijn andere dingen die net zo belangrijk zijn, zo niet belangrijker.

Het bereiken van evenwicht tussen werk en privéleven is voor iedereen anders, maar deze tips kunnen je op weg helpen. Zoek uit wat voor je werkt en blijf daarbij, zelfs als het druk wordt op het werk. Onthoud dat het doel is om een gezonde grens te houden tussen werk en de rest van je leven.

Als je merkt dat je regelmatig meer dan 55 uur per week werkt, is het misschien de moeite waard om een stapje terug te doen en uw prioriteiten opnieuw te bekijken. Lange dagen maken is alleen vol te houden als je daar een goede reden voor hebt.

Tips om minder uren te werken en toch het werk gedaan te krijgen

Als je minder uren wilt werken, zijn er een paar dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je nog steeds productief bent. Neem eerst uw werkschema onder de loep en kijk of er gebieden zijn waarop je kunt bezuinigen. Misschien hoef je niet elke dag te werken, of misschien kun je jouw werkdag wat vroeger afronden.

Een ander punt van overweging is of er taken zijn die je kunt delegeren of uitbesteden. Als er dingen zijn die iemand anders net zo goed kan doen als jij, is het misschien de moeite waard om het eens te proberen. Zo maak je wat tijd vrij, zodat jij je kunt richten op de belangrijkste taken.

Zorg er ten slotte voor dat je gedurende de dag regelmatig pauzes neemt. Zo voorkom je een burn-out en blijft je fris. Al is het maar voor een paar minuten, sta op en ga even bewegen, strek je uit of neem een snack.

Dit zijn maar een paar tips om minder uren te werken en toch je werk gedaan te krijgen. Praat met je baas of supervisor over je doelen en kijk of hij of zij het ermee eens is om minder uren te gaan werken. Zo niet, dan zijn er misschien andere manieren om hetzelfde doel te bereiken. Zoals een dag per week thuiswerken of een langere lunchpauze nemen. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je bewust omgaat met hoe je je tijd gebruikt en dat je een goede reden hebt om minder uren te werken.

Wat denk jij? Hoeveel uur per week is volgens jou ideaal? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Bert Knot
Bert Knot

Mijn motto is: ‘’Zorg ervoor dat je elke dag je werk met plezier kan doen’’. De mensen die mij kennen weten dat ik een persoon ben die altijd van het positieve uitgaat. Daarnaast vind ik het heerlijk om voor onze klanten/relaties de kennis en vaardigheden in kaart te brengen en aan te leren of te ontwikkelen zodat zij ook, net zoals ik, met plezier naar hun werk kunnen gaan. De kernwaarde die mij dan ook het beste omschrijft is Geniet elke dag van het werk wat je doet. Bij Tailor iT Training en Tailor You hou ik me dan ook bezig met het adviseren van mensen over welke kennis en vaardigheden ze zouden kunnen aanleren. Hierbij komen veel creativiteit en flexibiliteit kijken, maar ook de gedachte welke leerstijl het beste bij de desbetreffende cursist(en) past. Hiervoor bedenk ik dan ook de juiste opleidingsoplossing, zodat men datgene leert om met plezier naar het werk te kunnen gaan, want als je jouw werk met plezier doet, krijg je er energie van, ben je veel productiever en word je ook erg gewaardeerd.