BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl
“Een voormalige topcoach uit de basketbal, Jan Janbroers, schreef in 1977 een boek over coaching. Het draagt de titel: ‘Coaching van topsportteams’. Hij gebruikte voor dat boek ook een aardige ondertitel, namelijk ‘Het ongelooflijke dilemma’. Die ondertitel zegt veel over coaching. Een coach staat namelijk steeds voor een dilemma: Moet ik nu iets doen?, Wat moet ik dan doen?, Hoe moet ik dat doen?, Welk effect zal dat hebben?.. Het antwoord is niet makkelijk. Je hebt namelijk met wisselende personen en wisselende situaties te maken. Met andere woorden: coaching is zeer mens- en situatiegevoelig. Effectieve coaching vereist dus nogal wat van de coach als persoon. Vooral goede communicatieve vaardigheden. Daar valt of staat het succes zelfs mee. Overigens, goede communicatieve vaardigheden alleen maken uiteraard nog geen goede coach. Hij moet namelijk ook in staat zijn doelen, voor de medewerker te formuleren en zijn prestatie kunnen observeren, analyseren en evalueren. Vervolgens kan de coach bijstellen door middel van het geven van feedback aan de medewerker”. 

Pakken we de bovenstaande woorden bij elkaar, dan betekent dat, dat de coach kijk op mensen dient te hebben. Hij dient erachter te kunnen komen wat er in hen omgaat, wat er voor hen belangrijk is en hoe hij daaraan kan bijdragen.

Nog niet zo heel lang geleden gold coaching bijna als een paardenmiddel; het betekende vrijwel altijd at er een functioneringsprobleem, dat moest worden opgelost, was. Tegenwoordig wordt coaching steeds meer gezien als een vorm van organisatie- en leiderschapsontwikkeling, die naar behoefte op maat gesneden kan worden. Ook heeft het een zekere status gekregen, de organisatie geeft te kennen in iemand te willen investeren.

De vraag is wat coachen als fenomeen voor uw organisatie kan doen?

Wilt u meer weten over Praktische coachingsvaardigheden? Klik dan hier.

Bert Knot

Bert Knot

Mijn motto is: ‘’Zorg ervoor dat je elke dag je werk met plezier kan doen’’. De mensen die mij kennen weten dat ik een persoon ben die altijd van het positieve uitgaat. Daarnaast vind ik het heerlijk om voor onze klanten/relaties de kennis en vaardigheden in kaart te brengen en aan te leren of te ontwikkelen zodat zij ook, net zoals ik, met plezier naar hun werk kunnen gaan. De kernwaarde die mij dan ook het beste omschrijft is Geniet elke dag van het werk wat je doet. Bij Tailor iT Training en Tailor You hou ik me dan ook bezig met het adviseren van mensen over welke kennis en vaardigheden ze zouden kunnen aanleren. Hierbij komen veel creativiteit en flexibiliteit kijken, maar ook de gedachte welke leerstijl het beste bij de desbetreffende cursist(en) past. Hiervoor bedenk ik dan ook de juiste opleidingsoplossing, zodat men datgene leert om met plezier naar het werk te kunnen gaan, want als je jouw werk met plezier doet, krijg je er energie van, ben je veel productiever en word je ook erg gewaardeerd.