BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Binnen een bedrijf werken veel mensen en of u nu medewerker, manager, sales of ondernemer bent er worden altijd fouten gemaakt op de werkvloer. Het is belangrijk om feedback te geven om deze fouten te herstellen maar hoe ga je hiermee om en hoe pak je dit nu precies aan.

Als je een probleem herkent, is feedback geven de duidelijkste en snelste manier om een gedragsverandering te kunnen maken. Het kan een collega juist helpen zich te concentreren op de belangrijkste gebieden waaraan hij of zij moet werken. Bovendien zullen veel mensen juist meer gemotiveerd of geïnspireerd raken bij goed geleverde feedback. De juiste feedback zal ervoor zorgen dat mensen beter op niveau blijven presteren.

Uw feedback hoeft hierbij niet beperkt te blijven tot de mensen die aan u rapporteren. Het is mogelijk om constructieve suggesties te geven aan collega’s en zelfs leidinggevenden, zolang u deze maar op een behulpzame en inzichtelijke manier positioneert. Gebruik de volgende vijf stappen om dit in de praktijk te doen:

1. Vraag om toestemming voor het geven van feedback

Het zou je verbazen hoeveel verschil dit maakt. Een simpele “Hé, heb je een minuutje voor feedback?” kan de ontvanger juist helpen er mentaal klaar voor te zijn, of het nu positief of negatief is.

2. Geef aan wat je hebt waargenomen

Gebruik waar mogelijk specifieke voorbeelden en wees niet veroordelend.

“Je geeft niet veel energie af in vergaderingen” is niet zo constructief als: “Tijdens de ontmoeting met Paul gisteren, merkte ik dat je lichaamstaal passief was.”

3. Leg de impact uit

Wijs op de directe impact die het gevolg was van dit gedrag, en wees opnieuw zo specifiek mogelijk.

Wanneer je zegt:
‘Toen je de vergadering organiseerde zonder tijd over te laten voor discussie, kreeg ik het gevoel dat je de input van het team niet serieus nam’ of ‘Ik merkte dat de klanten van streek waren’ is veel effectiever dan ‘Als je dat niet doet’ Blijft er geen tijd over voor een discussie, je komt bij mij dan over als een controlefreak. “

Uitspraken als ‘het gaf me een gevoel’ en ‘ik heb gemerkt dat’ zijn moeilijker om over te discussiëren en het gebruik van die zinnen zal ervoor zorgen dat de feedbacksessie niet overgaat in een echt gesprek.

4. Pauze

Als je je punt hebt gemaakt, stop dan. En vraag dan naar de reactie van de anderen. Geef ze de tijd om na te denken over wat je hebt gezegd en erop te reageren.

5. Stel concrete vervolgstappen voor

Geef een klein aantal actiegerichte suggesties (idealiter slechts één of twee) die de andere persoon in de toekomst kan ondernemen om dit gedrag te veranderen. Het zal worden gewaardeerd als u hen de eerste stap geeft om de situatie te verbeteren.

Hoe ziet goede feedback eruit?

Probeer het zelf! Oefen het geven van feedback met een partner, of neem je feedback gewoon eens op om een goed te analyseren hoe het wordt gezegd. En zorg ervoor dat u deze veelvoorkomende fouten vermijdt die feedback in gevechten kunnen veranderen:
  • Kies maar één probleem tegelijk! Focussen op te veel vaardigheden of gedragingen tegelijk is verwarrend en overweldigend en kan aanvoelen als een totale aanval.
  • Wees niet te kritisch en concentreer je niet te sterk op het negatieve. Feedback moet de andere persoon inspireren om zich te verbeteren, niet de fout zelf nog nadrukkelijker maken. Door goede feedback te geven i.p.v. negatieve feedback zal het effect veel groter zijn.
  • Vermijd echte problemen niet. Als er een probleem is, wees dan niet bang om het te vermelden. Vermijd vaagheid. Gebruik specifieke voorbeelden en verbind dat gedrag met de impact die ze hebben.
  • Geef de ontvanger van uw feedback voldoende tijd om vragen te stellen of te reageren op wat u heeft gezegd.
Bert Knot

Mijn motto is: ‘’Zorg ervoor dat je elke dag je werk met plezier kan doen’’. De mensen die mij kennen weten dat ik een persoon ben die altijd van het positieve uitgaat. Daarnaast vind ik het heerlijk om voor onze klanten/relaties de kennis en vaardigheden in kaart te brengen en aan te leren of te ontwikkelen zodat zij ook, net zoals ik, met plezier naar hun werk kunnen gaan. De kernwaarde die mij dan ook het beste omschrijft is Geniet elke dag van het werk wat je doet. Bij Tailor iT Training en Tailor You hou ik me dan ook bezig met het adviseren van mensen over welke kennis en vaardigheden ze zouden kunnen aanleren. Hierbij komen veel creativiteit en flexibiliteit kijken, maar ook de gedachte welke leerstijl het beste bij de desbetreffende cursist(en) past. Hiervoor bedenk ik dan ook de juiste opleidingsoplossing, zodat men datgene leert om met plezier naar het werk te kunnen gaan, want als je jouw werk met plezier doet, krijg je er energie van, ben je veel productiever en word je ook erg gewaardeerd.