BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Wat zijn de belangrijkste oorzaken van stress op het werk?

Het hebben van stress op het werk is helaas voor velen herkenbaar. Er zijn verschillende oorzaken waardoor je werkstress krijgt. Maar hoe herken je dit nu bij je werknemers?

Oorzaken van stress op het werk

Het hebben van stress op het werk is helaas voor velen herkenbaar. Er zijn verschillende oorzaken waardoor je werkstress krijgt. Maar hoe herken je dit nu bij je werknemers? We weten dat je met stress slechter functioneert en je niet gelukkig voelt. Bovendien kunnen hier ook nog eens lichamelijke klachten van komen. Maar hoe herkennen we stress op het werk en hoe kunnen we hier het beste mee omgaan? In dit artikel lees je meer over stress op het werk.

De oorzaken van stress op het werk

Stress op het werk ontstaat niet zomaar. Er spelen altijd een aantal factoren waardoor je stress op het werk krijgt zoals:

  • Targets die gehaald moeten worden
  • Lastige collega’s
  • Gevaarlijk werk
  • Hoge werkdruk
  • Geen band met je leidinggevende
  • Geen waardering ontvangen
  • Onzekerheid over je baan of bestaan van het bedrijf

Dit zijn enkele oorzaken die bepalen hoeveel stress je op je werk hebt. Anderzijds zijn er ook factoren uit de omgeving die stress geven. Oorzaken zoals je gezinssituatie, ziekte van een dierbare of een economische tegenslag. Dit maakt de belasting op jezelf alleen maar groter. Ook kan het zijn dat je persoonlijke eigenschappen hebt waardoor je meer werkstress krijgt. Bijvoorbeeld wanneer je een perfectionist bent, altijd voor iedereen klaar staat, een harde werker bent of je de lat veel te hoog legt op je resultaten. Sommige oorzaken kunnen iemand stress geven terwijl iemand anders deze stress niet ervaart. Iedereen gaat anders om met de oorzaken van stress.

Klachten en gevolgen van stress

Er kunnen lichamelijk en psychische klachten veroorzaakt worden door te veel stress. Veel lichamelijke klachten zorgen voor extra stress. Het ene beïnvloedt het andere en daardoor dreigt het overzicht steeds waziger te worden. Onderneem stappen met je werkgever om je werkstress te verminderen. Zo voorkom je langdurige uitval. Hieronder worden klachten en gevolgen weergegeven die kunnen optreden bij stress.

  • Vermoeidheid. Hierdoor vermindert je productiviteit op het werk. Door vermoeidheid krijg je minder energie en is je hersteltijd na een werkdag langer dan normaal.
  • Verschil in eetlust. Je krijgt last van eetbuiten of je hebt helemaal geen eetlust meer.
  • Je slaapt steeds slechter. Door je slaapprobleem wordt je concentratievermogen ook slechter.
  • Lichamelijke klachten. Je krijgt last van buikpijn, hoge bloeddruk, misselijkheid, spierspanning, hoofdpijn en piekeren. Deze klachten hoeven niet allemaal tegelijk voor te komen.

Bij onderstaande klachten raden wij je aan om direct actie te ondernemen. Bespreek dit samen met je werkgever en maak een afspraak bij de huisarts.

  • Veel mensen zijn hier niet bewust van, maar hartklachten zijn klachten die je krijgt bij te veel stress. Wanneer je niet weet dat dit een stress-symptoom is ga je dit gevoel onderdrukken. Dit moet je echter niet doen.
  • Pijn op de borst. Stekende en zeurende pijn op de borst is een symptoom van stress. Wanneer je deze klachten ervaart moet je snel actie ondernemen. Andere vormen van spanning op de borst zoals benauwdheid en moeite met ademen duiden ook op stress.
  • Een burn-out door stress. Te veel stress kan een burn-out veroorzaken. Dit is een ernstig probleem. Wanneer je denkt tegen een burn-out te lopen is het verstandig om actie te ondernemen. Hoe eerder je erbij bent, hoe beperkter de schade blijft. De symptomen kunnen zich zowel lichamelijk als psychisch uiten.

Omgaan met werkstress

Wanneer je wilt omgaan met stress op het werk moet je de oorzaken voor jezelf in kaart brengen. Pas wanneer je je bewust bent van je zwakke plekken, kun je er iets tegen doen. Wij geven je ook graag wat tips om je werkstress te verminderen:

Overzicht houden: door het overzicht te houden zorg je ervoor dat werkstress niet uit de hand loopt. Hierdoor werk je gestructureerd en kan je makkelijker je taken afronden.

Beweging: beweging is cruciaal bij het omgaan met werkstress. Je zorgt voor je algemene fitheid waardoor je beter bestand bent tegen stress. Tijdens een sportsessie kan je de stress even vergeten en voel je je na het sporten weer energieker.

Voeding: neem goede voeding. Hierdoor krijg je goede energie. Overdrijf niet, maar blijf weg bij afhaalmaaltijden, fastfood en snacks.

Rust/ontspanning: herstellen van inspanningen gebeurt alleen door het nemen van rust. Onder goed slapen verstaan wij een vast slaapritme met een gezonde nachtrust. Doe dingen die je leuk vindt, zoals een wandeling maken of een boek lezen. Dit geeft je meer ontspanning.

Stel grenzen: durf ook eens ‘nee’ te zeggen. Een truc om te voorkomen dat je te snel weer ‘ja’ zegt is om even geen uitspraak te doen. Geef jezelf tijd om na te denken of je deze taak kan uitvoeren. Je kan dit terug koppelen door te zeggen: ‘ik kom later op je vraag terug’.

Stop met multitasken: multitasken werkt dus niet, stop hier dus mee. Wanneer je gaat multitasken ben je alleen maar langer bezig met het uitvoeren van je taken. Werk iedere taak één voor één af, je zult merken dat dit meer rust geeft.

Ontspanningsoefeningen bij stress

Ontspanningsoefeningen bij stress

Ontspanningsoefeningen stress; Help, ik heb stress! Bijna iedereen heeft weleens last van stress. Hoog in je energie, minder goed slapen, last van zweten en bijvoorbeeld spierspanning. Allemaal stress symptomen waar je last van kunt hebben. Het is belangrijk dat het...

Hoge werkdruk? Wat zijn de belangrijkste oorzaken

Hoge werkdruk? Wat zijn de belangrijkste oorzaken

Veel mensen ervaren op het werk een hoge werkdruk en daardoor vaak stress. Er zijn diverse oorzaken waardoor medewerkers een hoge werkdruk ervaren. Wat zijn deze oorzaken? En gelden ze voor iedereen? In Nederland ervaart een derde van de werknemers een hoge werkdruk....

Heeft u een vraag aan ons?