BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Hoe verminder je stress op het werk?

Heb je ontdekt dat de klachten die je hebt stress gerelateerd zijn? Dan is dat al de eerste winst. Door je bewust te zijn van jouw te hoge stresslevel kan je er wat aan gaan doen en voorkom je een naderende burn-out.

Hoe kun je stress op het werk verminderen

Heb je ontdekt dat de klachten die je hebt stress gerelateerd zijn? Dan is dat al de eerste winst. Door je bewust te zijn van jouw te hoge stresslevel kan je er wat aan gaan doen en voorkom je een naderende burn-out.
Maar hoe doe je dat eigenlijk, wat is de aanpak om werkstress te verminderen? Hier geven we je enkele tips die je helpen beter met de dagelijkse werkdruk om te gaan en de stress op het werk kunnen verminderen..

1. Zet je taken op een rij.

Schrijf alle grote en kleine taken op, of ze nu belangrijk zijn of niet. Hierdoor krijg je overzicht en kan je beter prioriteiten stellen. Je hoeft ze nu ook niet meer te onthouden en na te denken over wat je nog allemaal moet doen. Dat geeft rust in je hoofd.

2. Vergeet multitasken

Het werken aan meerdere taken tegelijk, multitasken, kost meer energie en tijd. Grote kans dat je aan het eind van de dag met onafgemaakte klussen wordt geconfronteerd. Je focussen op één taak en deze afronden voor je aan de volgende taak begint is efficiënter en geeft meer voldoening.

3. Begin met de vervelendste klus

We hebben vaak de neiging vervelende taken uit te stellen. Maar we weten ook dat we ons na het afmaken van een vervelende klus opgelucht voelen. Zie je tegen een bepaalde taak op, doe deze dan als eerste en je hebt voor de rest van de dag de last van je schouders afgehaald.

4. Wees soms onbereikbaar

Heb je je focus nodig om een bepaalde taak goed uit te voeren, doe dan je deur dicht en zet je e-mail en telefoon even uit. Als je steeds gestoord wordt, kan je je niet optimaal concentreren en maak je sneller fouten.

5. Zeg gerust eens ‘nee’

Ben je een behulpzame collega of een specialist met veel kennis? Dan zullen mensen je vaker vragen om hulp. Maar jouw hulpvaardigheid kan jouw eigen werk wel in het gedrang brengen, waardoor jij meer werkstress krijgt. ‘Nee’ zeggen tegen een verzoek dat minder belangrijk is dan de taak waarmee jij zelf bezig bent, is soms gewoon verstandiger.

6. Sla nooit een pauze over

Pauzeren zorgt ervoor dat we even bij kunnen komen, de tijd krijgen om rustig te eten en even onze mind kunnen resetten. Pauzeer niet op je werkplek, maar in een andere omgeving, zoals in de kantine of buiten in de frisse lucht.

Uiteraard zijn er nog veel meer tips die helpen bij het verminderen van stress. Maar met bovenstaande adviezen kan je vast aan de slag met het terugdringen van werkstress.

Ontspanningsoefeningen bij stress

Ontspanningsoefeningen bij stress

Ontspanningsoefeningen stress; Help, ik heb stress! Bijna iedereen heeft weleens last van stress. Hoog in je energie, minder goed slapen, last van zweten en bijvoorbeeld spierspanning. Allemaal stress symptomen waar je last van kunt hebben. Het is belangrijk dat het...

Hoge werkdruk? Wat zijn de belangrijkste oorzaken

Hoge werkdruk? Wat zijn de belangrijkste oorzaken

Veel mensen ervaren op het werk een hoge werkdruk en daardoor vaak stress. Er zijn diverse oorzaken waardoor medewerkers een hoge werkdruk ervaren. Wat zijn deze oorzaken? En gelden ze voor iedereen? In Nederland ervaart een derde van de werknemers een hoge werkdruk....

Heeft u een vraag aan ons?