BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Bij onze eerste ontmoeting beginnen mijn klanten meestal direct hun topprioriteit en wat ze willen verbeteren met mij te delen. Ik hoor ze de wensen beschrijven om beter te communiceren, de frustratie met anderen te beheersen en een betere leider te zijn. Maar een groter probleem ligt vaak op de loer.

Terwijl we over hun dagelijkse leven praten, hoor ik verhalen als:

“Ik werk vaak tot ver in de avond omdat er zoveel te doen is.”

“Mijn dagen zijn vol en meestal ben ik ingepland in vergaderingen vanaf het moment dat ik op kantoor ben tot aan het moment dat ik vertrek.”

“Ik ben meestal behoorlijk uitgeput aan het einde van de dag.”

Bij dagen als deze kan er een groter probleem ontstaan:

  • Jouw dag is niet langer de jouwe. Je werkuren zijn beschikbaar voor anderen om in te plannen en je tijd te gebruiken.
  • Je verliest het perspectief omdat het je ontbreekt aan een pauze of de afstand om situaties te analyseren.
  • Je tempo en gebrek aan grenzen stellen beïnvloeden je vooruitzichten, geduld en het vermogen om met stress en frustratie om te gaan.
  • Je vermogen om prioriteiten te stellen komt in het gedrang omdat er geen tijd is om iets anders te doen dan brandjes te blussen, maar je ook geen tijd neemt om na te denken.
  • Je realiseert je doelen niet omdat er geen ruimte is in je agenda.

Neem je dag, je week en je leven terug met deze zeven tips:

1. Behandel je agenda niet als een openbaar feest Jouw kostbaarste bezit is je tijd. Sta niet toe dat anderen het controleren door een open afspraak toe te staan, laat je hen bepalen dat je op vergaderingen moet zijn “om op de hoogte te blijven” of neem je tijd zonder dat je weet of het echt prioriteit heeft. Stel meer vragen zoals, Moet ik erbij zijn? Wat kunnen we per e-mail afhandelen? Kunnen we hierop wachten tot volgende week? Of ik laat Hans je bellen. Bescherm je tijd (en agenda) en gebruik het verstandig.
2. Stel grenzen op je werkdag Als je een ondernemer bent of een grote klus hebt zal het werk nooit af zijn. Beslis wanneer je je werkdag begint en eindigt en respecteer dit door je agenda te markeren of een alarm in te stellen op je telefoon. Een klant die ik heb gecoacht zei dat zodra ze in de ochtend op stond ze haar telefoon pakte, wat koffie inschonk en direct naar de computer liep. En als je vanuit huis werkt is dit te vrij eenvoudig om te doen.
3. Neem meer pauzes Dit lijkt contraproductief, maar het breekt onze hersenen en maakt ons productiever. Ook als je baan vereist dat je gaat zitten, sta dan elk uur op en beweeg je weg van de computer. En doe iets anders en interessant in het weekend om uit je routine te komen en een nieuwe kijk te krijgen.
4. Plan minstens een uur per week Pauzeer en denk na over wat het meest belangrijk is deze week en vandaag. Staat mijn tijd op een rijtje om dat te laten gebeuren? Begin dan te bepalen wat kan wachten, wat iemand anders kan doen, hoe je een vergadering kunt vervangen door het delen van informatie via e-mail en wat kan worden teruggebracht van een gesprek van een uur tot een telefoontje. Wees weloverwogen over je week.
5. Bouw meer voorbereidingstijd in Veel van mijn klanten beschrijven het binnenlopen van veeleisende vergaderingen, die direct na iets anders worden ingepland, en die niet gaan zoals gepland. Als je een evenement of vergadering hebt die stressvol voor je zou kunnen zijn, bouw dan op voorhand in om te pauzeren, je voor te bereiden en echt het gevoel te hebben dat je er klaar voor bent. Je tijdsschema hoeft niet achterstevoren te zijn.
6. Maak een prestatielijst naast een takenlijst We hebben allemaal veel verrassingen die elke dag verschijnen, dus je kunt niet alles plannen. Een onafgemaakte takenlijst kan je het gevoel geven dat je te kort komt en dat je langer moet werken om vooruitgang te boeken. Maar een prestatielijst is een geweldige manier om te erkennen dat je veel hebt bereikt en om jezelf toestemming te geven om je dag af te sluiten.
7. Wees actiever We weten dit allemaal, maar ik heb de impact gezien die het heeft op stress, emotionele vooruitzichten en je effectiviteit. Uit onderzoek blijkt bovendien dat het waar is. Dit is essentieel om ons beter te laten voelen en beter te zijn. Probeer yoga of meditatie of ga eens fietsen of wat vaker wandelen. De tijd en de manier waarop we het doorbrengen geeft een gevoel van voldoening, gemoedsrust om je doel en succes te bereiken. Meer uren staan niet gelijk aan beter werk. Behandel de uren in je dag met het grootste respect, en vergeet niet dat minder doen je soms meer oplevert.
Neem de tijd terug. Maak het de jouwe. Het is de beste gunst die je je vandaag kunt geven.

Pin It on Pinterest

Share This