BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Veel werkgevers gebruiken een verscheidenheid aan activiteiten, variërend van gratis lunch tot racesimulators en/of bedrijfsfitness om het geluk van hun werknemers op het werk te verbeteren. Dit is een goede zaak: gelukkige werknemers zijn productiever en gemotiveerder en hebben meer kans om bij een bedrijf te mogen blijven.

Maar zelfs zonder een werkgever die mooie voordelen biedt is het mogelijk voor werknemers om hun eigen gevoel van geluk op het werk te creëren. Of het nu gaat om een baan waar je gepassioneerd over bent of waarvan je gewoon weet dat je het goed kunt, je kunt je geluk op het werk vergroten met een verscheidenheid aan alledaagse strategieën.

1. Zoek een carrière waar je van kunt genieten

Om gelukkig te zijn, moet je elke dag iets doen waar je van houdt.
Voor sommige mensen kan een carrière die ze leuk vinden betekenen dat ze een baan vinden waarbij ze gebruik maken van vaardigheden waar ze trots op zijn. In andere gevallen kan een carrière die je leuk vindt, werk zijn waar je gepassioneerd over bent of dat je persoonlijk voldoening geeft.

Geen enkele werknemer is elke dag gelukkig op het werk, en zelfs banen waar je gepassioneerd over bent kunnen soms frustrerend of vervelend zijn. Maar als je carrière iets is wat je over het algemeen leuk vindt en waar je trots op bent, heb je meer kans om je gelukkig te voelen op het werk. Kijk eens naar jezelf, je vaardigheden en interesses, en vind iets wat je elke dag met plezier doet.

2. Zoek een baan die je tijd buiten het werk om geeft

Niet iedereen heeft behoefte aan een carrière die diepe passie inspireert of aanspreekt tot je persoonlijke waarden. Voor veel mensen is een baan iets dat hen in staat stelt om een levensstijl te creëren die ze buiten het kantoor waarderen.

Denk na over hoe je wilt dat je leven eruitziet. Wil je ’s avonds en in het weekend vrij zijn om met vrienden door te brengen? Genoeg vakantietijd om je hobby’s uit te oefenen? Een voorspelbaar ritme dat je in staat stelt om elke avond thuis te zijn bij je kinderen?

Zelfs als je geen baan vindt die je direct leuk vindt, maar die wel de mogelijkheden geeft om buiten het werk de dingen te doen die je voldoening geven, heb je meer kans om gelukkig te zijn op het werk.

3. Neem de last van je eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling op je schouders

Neem de leiding over je eigen groei door te investeren in je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Ontwikkel een plan en doelstellingen voor je carrière en streef die na.

Vraag specifieke en zinvolle hulp aan je baas. Zoek naar opdrachten die je helpen om mijlpalen in je carrière te bereiken of om specifieke vaardigheden te leren. Ga op zoek naar mogelijkheden en connecties die jij waardevol vindt, zelfs als de huidige werkgever die mogelijkheden niet voor je heeft.

Wanneer je jezelf in controle voelt over je carrière en jezelf ziet verbeteren en groeien is de kans groter dat je je ook tevreden voelt in je huidige functie.

4. Verantwoordelijkheid nemen om te weten wat er op het werk gebeurt

Als je jezelf op het werk buiten de gratie voelt vallen of als je weet dat je belangrijke informatie mist die andere werknemers wel hebben, kan dat ertoe leiden dat je jezelf ontevreden en ondergewaardeerd voelt. Maar als je wacht tot iemand anders dit voor je invult, kan het zijn dat de informatie die je nodig hebt nooit komt.

In plaats van te wachten tot je weet wat er met je bedrijf, afdelingsprojecten of collega’s gebeurt, zoek je proactief naar informatie die je nodig hebt om je werk te kunnen doen en belangrijke beslissingen te nemen. Ontwikkel een informatienetwerk en gebruik het. Vraag assertief een wekelijks gesprek aan met je baas en stel zinvolle vragen.

Het kan zijn dat je collega’s of supervisors zich niet realiseren dat er een communicatiestoring is geweest, of dat je ontdekt dat je huidige baan gewoonweg geen sterke werkcultuur heeft of open communicatie biedt. Hoe dan ook, als je de leiding neemt over het vinden van de informatie die je nodig hebt, zul je beter in staat zijn om je werk te doen en zul je een groter gevoel van controle hebben over het traject van jouw carrière.

5. Vraag vaak om feedback

Het ontvangen van feedback over je werk kan ofwel een positieve versterking opleveren waardoor je jezelf gewaardeerd voelt, ofwel het kan belangrijke vaardigheden en inzichten opleveren die je helpen je werk beter te doen die in de werkomgeving passen. Maar werknemers die deze feedback niet ontvangen van hun managers voelen zich vaak ondergewaardeerd, niet in staat om hun werk te doen en zijn ongelukkig op het werk.

Als je niet regelmatige feedback krijgt van je leidinggevende, ga dan proactief te werk om dit te vragen. Vraag je baas aan het einde van grote projecten om feedback, of praat met het managementteam over regelmatige beoordelingen van werknemers om iedereen te helpen slagen in zijn of haar werk.

Praat ook met je klanten; als je hen goed van dienst bent, zal hun feedback dit bevestigen. Hoe meer feedback je krijgt, hoe groter de kans op succes in je baan. Dit zal leiden tot een positieve versterking van het gevoel van geluk op het werk.

6. Maak alleen afspraken die je kunt waarmaken

Een van de ernstigste oorzaken van werkstress is het niet nakomen van verplichtingen. In veel gevallen besteden werknemers meer tijd aan het maken van excuses voor het niet nakomen van een verplichting en het zich zorgen maken over de gevolgen van onvolledige taken, dan aan het voltooien van hun werk.

Om stressniveaus te beheren en ongelukkigheid op het werk te minimaliseren, creëer je een systeem voor het bijhouden van je verplichtingen en het beheren van de planning. Blijf zo georganiseerd dat je snel en accuraat kunt beoordelen of je daadwerkelijk in staat bent om een verzoek of een nieuwe opdracht uit te voeren. Geef je niet vrijwillig op voor extra werk of activiteiten als je geen tijd hebt.

Als je werklast regelmatig je beschikbare tijd en energie overschrijdt, accepteer deze ongelukkige status quo dan niet. Praat met je collega’s om te zien of iemand anders hetzelfde voelt, praat dan met je baas over hoe het bedrijf de extra tijd, hulp of middelen kan bieden die de werknemers nodig hebben.

7. Vermijd negativiteit

Deelnemen aan een giftige werkomgeving zal je werkgeluk verkleinen, hoe leuk je jouw werk ook vindt. Als je ervoor kiest om gelukkig te zijn op het werk, betekent dit dat je negatieve gesprekken, roddels en ongezonde werkrelaties zoveel mogelijk moet vermijden.

Hoe positief je je ook voelt, negatieve mensen hebben een grote invloed op je psyche. Als je vindt dat bepaalde groepen op het werk meer kans hebben om zich bezig te houden met negatief gedrag zoals roddelen of klagen, probeer dan afstand te nemen van die mensen. Als dat niet mogelijk is, doe dan je best om gesprekken om te buigen naar meer positieve onderwerpen.

Je kunt er ook voor kiezen om met je werkgever te praten over het creëren van een bedrijfscultuur die positief denken en samenwerken waardeert, in plaats van concurreren, om een gelukkiger werkomgeving voor alle werknemers te creëren.

8. Oefen in professionele moed

Veel mensen zijn bang voor conflicten, vooral in een werksituatie waarin het gevoel bestaat dat een conflict invloed kan hebben op jouw professionele toekomst en financiële zekerheid. Als je nooit hebt geleerd hoe je een betekenisvol conflict moet aangaan, denk je waarschijnlijk dat het eng, schadelijk en kwetsend is.

Conflicten kunnen negatief zijn, maar als het goed gedaan wordt, kan een conflict je ook helpen om je werk-missie en je persoonlijke visie te volbrengen. Als je openlijk wordt aangesproken, met positieve communicatie, duidelijke doelen en respect voor je collega’s en leidinggevenden, kan een conflict een positieve zaak zijn op het werk. Het opkomen voor principes of ideeën waar je in gelooft kan je helpen om klanten te bedienen, betekenisvolle veranderingen te creëren en succesvoller te zijn in je werk.

Het beoefenen van professionele moed kan ook nieuwe mogelijkheden voor jou creëren, hetzij in je huidige functie, hetzij verder in jouw carrière. En als je opkomt voor je ideeën, doelen en dromen, voel je je waarschijnlijker trots op jezelf en op je keuzes.

9. Vrienden maken

“Heb je een beste vriend op het werk?” Werknemers die meldden dat ze sterke vriendschappen hadden op het werk, ongeacht of die vriendschappen al dan niet werden overgedragen naar hun privé leven, waren eerder geneigd om gelukkig en gemotiveerd te zijn op het werk.

Werknemers brengen veel tijd door op het werk; genieten van de collega’s waar je tijd mee doorbrengt is een van de kenmerken van een positieve werkervaring. Het gevoel dat zelfs een collega je begrijpt en waardeert, vooral als dat iemand is waar je regelmatig mee omgaat, kan je dagelijkse geluk op het werk aanzienlijk vergroten.

10. Tijd verliezen met je gezin

Als je je als een vreemde voelt in je eigen huis en met je kinderen, is het noodzakelijk om meer tijd voor het gezin te reserveren en je evenwicht te herstellen. Je kunt de verloren tijd met jouw kinderen niet inhalen, en in tegenstelling tot vrienden die een eigen baan hebben, zullen je kinderen niet begrijpen waarom je zoveel tijd op het werk doorbrengt. Ze zullen het misschien later in hun leven begrijpen, maar in de tussentijd zal het de relatie onder druk zetten.

Om meer balans tussen werk en privé te krijgen hou je het werk op het werk. Wanneer je kunt voorkomen dat je thuis werkt, helpt dat jou om aanwezig te zijn en in “het moment” te zijn terwijl je met je kinderen bent. Zelfs als je het grootste deel van je dag op het werk moet doorbrengen, kun je het goedmaken door al je tijd thuis aan hen te besteden. Dit betekent ook dat je de tv moet uitzetten, zodat je volledige gesprekken kunt voeren met je familie, in plaats van alleen maar commentaar uit te wisselen tijdens de reclameblokken. Als je voor je werk vaak moet reizen, doe dan elke dag moeite om je kinderen te bereiken of dat nu via chat, telefoon of videochat is.

Stressmanagement voor bedrijven: Tailor You!

Tailor You is gespecialiseerd in coaching en training op het  gebied van welzijn, effectiviteit en persoonlijke vaardigheden. Wij bieden zowel coaching trajecten als trainingen op het gebied van stressmanagement aan bedrijven en individuele deelnemers.

Bert Knot

Bert Knot

Mijn motto is: ‘’Zorg ervoor dat je elke dag je werk met plezier kan doen’’. De mensen die mij kennen weten dat ik een persoon ben die altijd van het positieve uitgaat. Daarnaast vind ik het heerlijk om voor onze klanten/relaties de kennis en vaardigheden in kaart te brengen en aan te leren of te ontwikkelen zodat zij ook, net zoals ik, met plezier naar hun werk kunnen gaan. De kernwaarde die mij dan ook het beste omschrijft is Geniet elke dag van het werk wat je doet. Bij Tailor iT Training en Tailor You hou ik me dan ook bezig met het adviseren van mensen over welke kennis en vaardigheden ze zouden kunnen aanleren. Hierbij komen veel creativiteit en flexibiliteit kijken, maar ook de gedachte welke leerstijl het beste bij de desbetreffende cursist(en) past. Hiervoor bedenk ik dan ook de juiste opleidingsoplossing, zodat men datgene leert om met plezier naar het werk te kunnen gaan, want als je jouw werk met plezier doet, krijg je er energie van, ben je veel productiever en word je ook erg gewaardeerd.