BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Verstoorde balans tussen werk en privé

Het perfectioneren van de balans tussen werk en privé is voor iedereen een uitdaging. Werkroosters, gezin en relaties zijn slechts enkele van de factoren die bijdragen aan deze evenwichtsoefening. Als de balans zoek is, voelen de dingen gewoon niet goed aan op het werk of thuis.

Hoewel bij iedereen de balans tussen werk en privéleven verstoord kan zijn, zijn degenen die een eigen bedrijf runnen of een veeleisende baan hebben nog meer geneigd om werk te ver in hun persoonlijke leven te laten kruipen. Zonder de tijd en de focus om de orde te herstellen, kan die onbalans gemakkelijk leiden tot stress, disfunctioneren, relatieproblemen of een totale burn-out.

Als je je overwerkt voelt, maar niet zeker weet of het de schuld is van je balans tussen werk en privé, hou dan een oogje in het zeil voor deze 10 tekenen van een verkeerd evenwicht.

1. Uit vorm raken

Door extra uren door te werken kun je minder tijd aan lichaamsbeweging besteden of word je in de verleiding gebracht om sneller ongezond te eten. Als dat het geval is, kan het zijn dat je een paar kilo’s extra moet meedragen, of dat je buiten adem raakt van zoiets simpels als een paar trappen op lopen. Jezelf uit vorm laten raken kan een negatieve invloed hebben op de kwaliteit van leven en je gevoel van eigenwaarde schaden.

Probeer wat extra tijd vrij te maken om te trainen, zodat je dit kan overwinnen. Als je slechts 20 minuten eerder wakker wordt om wat basisoefeningen te doen, zal je een verbetering van je gezondheid en stemming opmerken. Training hoeft ook geen eenzame bezigheid te zijn. Neem de kinderen mee naar het zwembad of maak een afspraakje voor een wandeling door het park en je zult tegelijkertijd je relaties en je gezondheid verbeteren.

Om slechte eetgewoontes te voorkomen, kun je het beste van tevoren een maaltijd bereiden. Als je 20 minuten van het weekend kunt reserveren om een paar broodjes of salades voor de komende week te bereiden, zal je minder in de verleiding komen om tijdens de lunchpauze ongezonde snacks te nuttigen.

2. Ontbrekende gebeurtenissen vanwege een overvolle agenda

Als een vriend je benadert om te chatten, zeg je dan dat je gewoon geen tijd hebt? Misschien heb je het dansoptreden van je kind gemist omdat je agenda te krap was, of moest je kaartjes verkopen voor een concert waar je al lang naar uitkeek. Als je een verkeerde planning hebt zal je mislopen wat echt belangrijk voor je is. Ook is dat dan een duidelijk teken dat je balans tussen werk en privé uit de hand loopt.

Om dit te overwinnen, moet je leren om “nee” te zeggen tegen de juiste mensen. Het is misschien makkelijker om een vriend af te wijzen dan een baas, maar als je het gevoel hebt dat je overwerkt bent, is het misschien belangrijker om wat tijd met vrienden in te plannen. Je kunt ook manieren overwegen om routinematige taken, zoals het bereiden van een maaltijd, te verbeteren. Kies ook voor het gemak van een brengservice die de boodschappen voor je doet.

3. Moeite met het loslaten van dingen

Een beetje perfectionisme is een goede zaak, maar het kan ook een goede balans tussen werk en privé in de weg staan. Je moet er altijd naar streven om het goed te doen in je werk, maar als je geobsedeerd bent door kleine details tot een punt dat je persoonlijke leven wordt verstoord, dan is dat een probleem. Iemand met een gezonde balans tussen werk en privéleven weet wanneer iets de moeite waard is om te perfectioneren. Als je veel tijd en energie steekt in het “optimaliseren” van alle kleine dingen, moet je misschien je aanpak van het werk eens heroverwegen.

Om dit te verbeteren moet je leren wanneer je een paar goede dingen moet opofferen voor een paar betere dingen. Kleine details hoeven niet altijd perfect te zijn. Laat ze gaan en besteed de tijd aan betere dingen, zoals familie, gezondheid of een groter project. Als je hiermee worstelt, loop je risico een aandoening zoals een angst of een fobie te ontwikkelen. Deze problemen komen overigens vaak voor en kunnen goed worden behandeld. Therapie, mindfulness-technieken of in sommige gevallen geneeskunde, kunnen mensen met deze stoornissen helpen een betere kwaliteit van leven te geven.

4. Rommelige werkplek

Een beetje rommel kan bij je persoonlijkheid passen maar veel rommel kan een teken zijn dat er iets mis is. Een rommelige werkplek, vooral in combinatie met lange werkuren en veel werkdruk, kan stress en zelfs een burn-out veroorzaken. Als je hart harder gaat kloppen bij het zien van de rommel op je bureau, kan een opgeruimde werkplek bijdragen aan je problemen met de balans tussen werk en privé.

Om dit probleem aan te pakken gebruik je een oude methode. Bij ieder rapport, dossier of stuk papier in je werkomgeving orden je het vervolgens als “archief, vuilnis, handelen of dossier”. Systematische processen als deze zijn een productieve manier om je rotzooi aan te pakken. Je zult merken dat je je hierdoor vaker tevreden zult gaan voelen. Zelfs als je de rommel niet in één sessie kunt wegwerken, zul je vooruitgang zien en je rustiger voelen over de situatie. Als je eenmaal je werkruimte hebt opgeknapt, hou je deze schoon door grenzen te stellen aan waar je dingen opslaat en routines voor het opruimen van je rotzooi op een meer regelmatige basis te hanteren.

5. Voortdurend werken in overuren

In de huidige competitieve werkomgeving lopen we soms in de val dat we te laat of te vroeg komen om indruk te maken op anderen met onze inzet en toewijding. Maar voor elke positieve indruk die je met deze strategie op het werk maakt, maak je thuis een negatieve indruk. Net als elk ander item in deze lijst verhogen ook de overuren het risico op burn-out en onnodige stress. Je hoeft niet constant 60 uur per week te werken om een goede werknemer te zijn.

Om dit te ondervangen moet je je meer richten op de kwaliteit van je werk in plaats van het aantal gewerkte uren. Je kunt een productievere werknemer zijn zonder direct overuren te draaien. Aan het eind van de dag zal een baas meer onder de indruk zijn van iemand die binnen de werkuren uitstekend werk heeft geleverd, dan in iemand die aan het eind van een extra lange werkweek vergelijkbaar werk heeft geleverd. Je kunt ook kijken naar tips en strategieën op het gebied van tijdmanagement zodat je jouw productiviteit tijdens de normale werkuren kunt maximaliseren.

6. Vrije tijd vullen met werk

Je hoeft geen overuren te maken om veel te werken. Als je met dat zeldzame uurtje aan vrije tijd zit, moet je dan thuis het werk gaan doen? Misschien ben je niet bezig met het uitvoeren van productieve taken maar je doet wel onderzoek of je bent bezig met het maken van strategieën in je vrije tijd. Als je dat doet is dat een teken dat je niet in balans bent. Hoewel het moeilijk kan zijn om je geest van het werk te halen, is het de moeite waard om jezelf te dwingen om je te concentreren op andere aspecten van je leven.

Wanneer je dit wilt overwinnen omring je jezelf met mensen die niets met je werk te maken hebben. De familie zal niet willen praten over werk of toekijken hoe je taken op de laptop uitvoert, dus breng tijd door met hen. Je zou een familiebezoek kunnen inplannen dat je dwingt om het werk een paar uur aan de kant te zetten. Het is ook belangrijk om hobby’s te ontwikkelen die je een leuk, zinvol en lonend gevoel geven om je tijd door te brengen.

7. Sociaal leven op het gebied van levensonderhoud

Wanneer de balans tussen werk en privé niet meer klopt, is tijd met vrienden en familie meestal het eerste wat op het hakblok ligt. Wanneer heb je voor het laatst met vrienden rondgehangen? Wanneer was je laatste “afspraakje” met je partner? Het sociale leven tot een prioriteit maken is een belangrijk aspect van een evenwichtig leven. Iemand die geen belang hecht aan zijn sociale leven, werkt waarschijnlijk te veel.

Om dit te overwinnen moet je tijd inplannen voor het socialiseren. Dit kan contra-intuïtief lijken omdat het socialiseren meestal geassocieerd wordt met vrije tijd. Maar als je niet genoeg vrije tijd hebt of als er om een andere reden niet wordt gesocialiseerd, moet je een gezamenlijke inspanning doen om het te laten gebeuren. Maak elke week tijd vrij voor het socialiseren en plan dan met vrienden en familie hoe je die socialisatietijd gaat invullen. Als je je sociale kring wilt uitbreiden, kun je lid worden van een club die gebaseerd is op activiteiten die je leuk vindt.

8. Groeiende gemoedstoestand

Uit balans zijn leidt vaak tot stress en angst, en bij veel mensen manifesteren stress en angst zich naar buiten toe als woede. Overwerkte mensen kunnen gevoelig zijn voor plotselinge uitbarstingen. Als je kinderen, partner of vrienden je meer dan normaal op de zenuwen werken, moet je misschien meer naar binnen kijken en je afvragen of het aan je humeur ligt.

Om dit te verbeteren moet je leren hoe je je woede op de juiste manier kunt uiten. Je kunt het niet helpen dat je op dit moment boos bent, maar je kunt de manier waarop je boosheid je acties beïnvloedt wel controleren. Dat kan een incidentele sessie met een geliefde of therapeut zijn. Je kunt ook werken om thuis beter met stress om te gaan, zodat de stress niet in woede uitmondt. Wanneer kleine veranderingen je niet helpen om je woede te beheersen, kun je overwegen om stress management lessen te volgen.

9. Slapeloosheid

Slaaptekort is een andere duidelijke aanwijzing dat er iets mis is in je leven. Als je niet in slaap kunt vallen, of niet eens de tijd kunt vinden om het te proberen, draagt jouw onbalans tussen werk en privé waarschijnlijk bij aan het probleem. Het is een probleem dat je moet aanpakken. Als je dat niet doet, kan het gemakkelijk leiden tot slechte gemoedstoestanden, een gebrek aan productiviteit en ernstige problemen met je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Om dit te overwinnen moet je jezelf aan een slaaproutine houden. Je lichaam kan gemakkelijker in slaap vallen als het een vast schema heeft. Stel een tijdstip vast waarop je stopt voor de dag en naar bed gaat. In het begin ben je misschien niet moe, maar uiteindelijk zal je lichaam leren om elke nacht rond dezelfde tijd in slaap te vallen. Als je hulp nodig hebt om je geest te kalmeren kan je routine bestaan uit yoga, meditatie of zelfs gewoon een kopje thee voordat je in bed gaat liggen.

10. Tijd verliezen met je gezin

Als je je als een vreemde voelt in je eigen huis en met je kinderen, is het noodzakelijk om meer tijd voor het gezin te reserveren en je evenwicht te herstellen. Je kunt de verloren tijd met jouw kinderen niet inhalen, en in tegenstelling tot vrienden die een eigen baan hebben, zullen je kinderen niet begrijpen waarom je zoveel tijd op het werk doorbrengt. Ze zullen het misschien later in hun leven begrijpen, maar in de tussentijd zal het de relatie onder druk zetten.

Om meer balans tussen werk en privé te krijgen hou je het werk op het werk. Wanneer je kunt voorkomen dat je thuis werkt, helpt dat jou om aanwezig te zijn en in “het moment” te zijn terwijl je met je kinderen bent. Zelfs als je het grootste deel van je dag op het werk moet doorbrengen, kun je het goedmaken door al je tijd thuis aan hen te besteden. Dit betekent ook dat je de tv moet uitzetten, zodat je volledige gesprekken kunt voeren met je familie, in plaats van alleen maar commentaar uit te wisselen tijdens de reclameblokken. Als je voor je werk vaak moet reizen, doe dan elke dag moeite om je kinderen te bereiken of dat nu via chat, telefoon of videochat is.

Stressmanagement voor bedrijven: Tailor You!

Tailor You is gespecialiseerd in coaching en training op het  gebied van welzijn, effectiviteit en persoonlijke vaardigheden. Wij bieden zowel coaching trajecten als trainingen op het gebied van stressmanagement aan bedrijven en individuele deelnemers.

Pin It on Pinterest

Share This