BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Hoe kun je je werkgeluk verbeteren?

Waarom is werkgeluk zo belangrijk en op welke manier kun je dit verbeteren.

Hoe kun je je werkgeluk verbeteren

Waarom is werkgeluk zo belangrijk? De meeste mensen brengen veel tijd door op het werk. Het is dan wel fijn als je tijdens deze uren het naar je zin hebt. Werkgeluk heb je zelf in de hand. Maar wat kan je hiervoor doen? Wij geven je in dit artikel de beste tips om je werkgeluk te verbeteren.

Waarom werkgeluk?

Gelukkig zijn is fijn. Werkgeluk is een persoonlijk gevoel van energie en plezier dat je ervaart op jouw werk. Door te investeren in werkgeluk kun je de tijd op jouw werk leuker en lichter maken. Wanneer je als persoon het werkgeluk gevonden hebt zullen jouw prestaties ook verhogen, dit vindt jouw baas ook leuk. Maar iedere werknemer heeft een andere vorm voor zijn of haar werkgeluk. Daarom is het belangrijk om inzicht te krijgen in wat jou, je team of organisatie uniek maakt.
Er is ook een keerzijde, namelijk de negatieve impact van het ontbreken van werkgeluk. Wanneer je je niet gelukkig voelt op het werk kunnen dit vervelende gevolgen hebben, zoals veel verzuim, burn-out of verslechterde prestaties. Dit is natuurlijk zeer vervelend. Daarom is het belangrijk dat je op zoek gaat naar jouw werkgeluk.

Tips om geluk op het werk te bevorderen

Wil jij meer werkgeluk ervaren? Je kan zelf een aantal stappen zetten om zo jouw werkgeluk te verbeteren. Beleef meer plezier en ervaar meer voldoening uit jouw werk met deze tips:
Ontwikkel discipline.
Hoe beter je wordt in het gedisciplineerd uitvoeren van jouw taken op het werk, hoe fijner je je voelt aan het einde van de dag. Wanneer je zonder uitstelgedrag jouw taken afrondt, word je hier vanzelf energieker van.

Stop met multitasken.
Medewerkers die multitasken ervaren sneller stress, hierdoor zijn ze ook minder productief. Doe één ding tegelijk met volle aandacht. Dit bespaart je energie. Richt je daarnaast op de tijd van taken. Probeer niet twee taken in hetzelfde uur te doen, dit duurt alleen maar langer. Werk jouw taken altijd één voor één af, misschien houd je hierna zelfs nog tijd over.

Investeer in relaties met je collega’s.
Je brengt veel tijd door op je werk, ook met je collega’s. Zorg ervoor dat je elkaar beter leert kennen en maak af en toe een praatje met elkaar. Het is bovendien leuker om naar jouw werk te gaan als je verwelkomd wordt door je collega’s. Je hoeft natuurlijk niet bij elkaar over de vloer te komen.

Voorkom een burn-out en overspannenheid.
Luister naar jouw lichaam. Je hebt maar één leven, één lijf en één kans om te genieten van je leven. Wanneer je het even allemaal te veel wordt op het werk is het belangrijk dat je dit uitspreekt. Neem rust wanneer je moe bent, slaap wanneer je oververmoeid bent en neem wat minder hooi op je vork wanneer je chronisch gestrest bent. Praat hierover met jouw baas en collega’s. Niemand zit erop te wachten dat je een paar maanden ziek thuis zit. Voorkomen is beter dan genezen.

Richt je op de reis, niet op het doel.
Bij veel uitkomsten of projecten op jouw werk heb je geen of nauwelijks controle. Wanneer je te veel bezig bent met de uitkomsten geeft dit je te veel stress. Daag jezelf eens uit om de reis meer aandacht te geven dan het doel. Dit geeft je minder stress, meer uitdaging en zo meer plezier in jouw werk.

10 Tips voor efficiënt vergaderen

10 Tips voor efficiënt vergaderen

In ons advieswerk komen we vaak teams tegen die klagen over vruchteloze, langdurige en inefficiënte vergaderingen. Het is niet ongewoon dat dit "coördinatievergaderingen" of "teamvergaderingen" tussen managers zijn. Ons wordt vaak gevraagd wat er kan worden gedaan om...

Heeft u een vraag aan ons?