BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Tips voor een goede werksfeer.

Het komt overal wel eens voor: er hangt een slechte sfeer op je afdeling. Een negatieve sfeer is namelijk een echte trigger voor stress. Hoe werk jij als leidinggevende aan een goede werksfeer? Hier geven we je wat tips

Een slechte sfeer op het werk? Zo zorg je voor een goede werksfeer!

Het komt overal wel eens voor: er hangt een slechte sfeer op je afdeling. Heeft de leidinggevende de juiste kennis en skills, dan reageert hij of zij adequaat en maakt er zo snel mogelijk een einde aan. Een negatieve sfeer is namelijk een echte trigger voor stress. Het kan mensen letterlijk ziek maken. Daarom is het belangrijk dat deze zo snel mogelijk wordt herkend en dat er direct wordt ingegrepen. Hoe werk jij als leidinggevende aan een goede werksfeer? Hier geven we je wat tips.

Waarom is het soms lastig een slechte werksfeer te herkennen?

Het venijnige aan een slechte sfeer is dat deze wel voelbaar is, maar niet openlijk zichtbaar. Hierdoor kan deze lang in stand blijven. Kritiek wordt bijvoorbeeld niet rechtstreeks geuit, maar vindt zijn weg via collega’s. Grapjes hebben een negatieve ondertoon. Slechte relaties tussen medewerkers en/of leidinggevende blijven onderhuids. De angst voor escalatie zorgt voor veel stress.

Er is ook een keerzijde, namelijk de negatieve impact van het ontbreken van werkgeluk.

Bij deze negatieve onderstroom zijn vaak meerdere mensen betrokken. Maar niemand durft de eerste stap te zetten; men houdt elkaar in de greep.

Als leidinggevende moet je altijd op je hoede zijn als het gaat om onderlinge relaties tussen je medewerkers. Zodra je maar iets vermoed, zal je in actie moeten komen.

Ben jij bedreven in het omgaan met conflictsituaties?

Conflicten kunnen uitmonden in energievretende drama’s. Toch zijn meningsverschillen nodig om tot vernieuwing te komen en prestaties te verbeteren. Door de manier waarop je omgaat met conflicten, wordt het resultaat bepaald.

Ben je slecht met het omgaan met conflicten, dan kan een conflict een ‘lange staart’ krijgen. Weet je daarentegen hoe je met conflictsituaties om moet gaan, dan zal je met de betrokkenen aan tafel gaan en samen naar een oplossing gaan zoeken. Net zolang tot alle partijen tevreden zijn en er geen negativiteit meer in de lucht hangt. Als leidinggevende ben jij namelijk verantwoordelijk voor het werkgeluk van jouw collega’s!

Hoe kan je de werksfeer verbeteren?

Sommige leidinggevenden lossen een conflict rationeel op, anderen zijn meer relationeel ingesteld. De ideale mix is echter rationeel én relationeel. Door je hoofd én hart te gebruiken bij het oplossen van meningsverschillen, kom je het verst.

Benader een conflict positief. Luister naar de verschillende partijen en probeer je in hen te verplaatsen. Door verwijten te maken, sla je de plank mis. Denk dus vooral oplossingsgericht en spreek niet over ‘fout’ of ‘slecht’. Kijk vooral vooruit en niet achterom.

Herstel de verbinding tussen de collega’s door regelmatig samen te gaan zitten. Overigens is dit ook zonder conflict een goede manier om tot betere prestaties te komen en de sfeer goed te houden. Als je als leidinggevende kunt bereiken dat jouw medewerkers tevreden en trots zijn op hun werk, dan doe je het goed. Zo kun je samen de shit én de fun delen!

Helaas komt het ook voor dat je naar aanleiding van een conflict een grens moet trekken en afscheid moet nemen van een collega. Soms is dit niet te voorkomen. Als een medewerker jouw team naar beneden blijft trekken, dan is het uiteindelijk beter om te stoppen met de samenwerking met deze persoon.

Omgaan met conflicten kun je leren!

Heb je behoefte aan meer skills om om te kunnen gaan met lastige situaties, dan helpen we je graag. Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt over dit onderwerp. Het maakt jouw taak als leidinggevende een stuk eenvoudiger!

10 Tips voor efficiënt vergaderen

10 Tips voor efficiënt vergaderen

In ons advieswerk komen we vaak teams tegen die klagen over vruchteloze, langdurige en inefficiënte vergaderingen. Het is niet ongewoon dat dit "coördinatievergaderingen" of "teamvergaderingen" tussen managers zijn. Ons wordt vaak gevraagd wat er kan worden gedaan om...

Heeft u een vraag aan ons?