BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Succesvol personeel aannemen.

Het is tegenwoordig belangrijk om bij de aanname van personeel de sollicitatieprocedure minder traditioneel uit te voeren. Betrek de werknemerservaringen in de breedste zin van het woord en lees de tips die je hiervoor direct kunt toepassen.

Hoe neem je succesvol iemand in dienst?

Hoewel het aannameproces op zich nooit eenvoudig was had het wel een gemeenschappelijke routine die werkgevers over het algemeen volgde. Een vacature plaatsen; de kandidaten bestuderen op basis van hun cv en motivatiebrieven; gesprekken voeren die inzichten geeft in ervaring, karakter en persoonlijkheid; de kandidaat aanstellen waarvan de meeste vakjes zijn aangevinkt. Maar dit is nu niet meer de manier waarop je personeel zou moeten aannemen in 2020.

De veranderende aard van het bedrijfslandschap in 2020 leidt onvermijdelijk tot een verschuiving in de manier waarop mensen naar bedrijven kijken als potentiële werkgevers. Niet langer zijn voordeelpakketten het enige. Werknemers willen de mensen achter de operatie zien. Wat zijn de waarden? Worden ze geleefd in de dagelijkse bedrijfsvoering? Wat is de cultuur? Hoe worden de medewerkers behandeld? Welke niet-financiële voordelen worden aangeboden, zoals flexibele uren of werken op afstand? Kan ik mijn hond naar kantoor brengen? Is er vaderschapsverlof? Uit onderzoek blijkt dat 71 procent van de medewerkers minder wil verdienen om een bedrijf met deze juiste bedrijfscultuur te vinden.

Maar de sollicitatieprocedure is duur. Niet alleen kosten vacatures plaatsen geld, maar als je recruitment software of gebruik maakt van externe werving zijn hier ook behoorlijke kosten aan verbonden. TIjd voor sollicitatiegesprekken, training, inwerken – je hebt het al snel over duizenden euro’s aan kosten.

Aan beide kanten van de aanstelling willen mensen hun tijd en geld niet verspillen aan de verkeerde match. De verantwoordelijkheid ligt bij het bedrijf om te creëren wat we de “werknemerservaring” noemde.

Begin met deze tips voor het creëren van een werknemerservaring die beide kanten enthousiast maakt voor de toekomst.

1. Gebruik de middelen die je al hebt.

Veel bedrijven zien een aantal van hun meest gewaardeerde middelen over het hoofd: de huidige werknemers. Overweeg interne promoties voordat u een vacature plaatst. Kies dan voor een breder (en meer persoonlijk) aanpak door uw team te betrekken bij het aannameproces. Persoonlijke aanbevelingen gaan aan beide kanten van het aannameproces verder dan alleen de inhuur zelf.

2. Kijk verder dan de vaardigheden.

De meeste vaardigheden kunnen worden aangeleerd. Het zijn de soft skills van het bedrijfsleven die tijdens het sollicitatieproces in kaart moeten worden gebracht: zaken als doorzettingsvermogen, ondernemersgeest, communicatieve vaardigheden, teamwerk, persoonlijke groei, inzicht en vriendelijkheid. Dit zijn de kwaliteiten die uw team en bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen. Als u een startup bent die op zoek is naar doorzetters, dan is een kandidaat die gericht is op functietitels en kantoormeubelen misschien niet de juiste keuze.

3. Wees openhartig.

We zijn allemaal in sollicitatiegesprekken geweest die bijna robotachtig aanvoelen. Je leert over de functie, beantwoordt dezelfde vragen over een case en maakt een lijst van je ervaringen met een beleefde glimlach op je gezicht. Dat helpt niemand. Onthoud dit, het sollicitatiegesprek is een tweerichtingsverkeer. Wees openhartig met je kandidaat als je hoopt op een eerlijke discussie die eindigt met een duidelijk en volledig begrip van elkaar, de functie, het bedrijf en de middelen die beschikbaar zijn om beide te helpen slagen.

4. Onthoud uw rol.

Stel jezelf na het interview drie vragen: Wat is mijn begrip van de sterke en zwakke punten van deze persoon? Wat zou deze persoon, gezien dat begrip, nodig hebben om te slagen? Wie zou wat doen om die behoeften te faciliteren? Dit gaat verder dan het proces van aan boord halen en training geven. Bedenk hoe deze persoon in uw team zal passen. Waar ziet u ze groeien en hoe kunt u ze helpen om daar te komen? Vergeet niet dat je geen positie inneemt, je werkt samen aan dezelfde doelstellingen in een onderling afhankelijk team.

5. Denk aan een proefperiode.

De traditionele regels van het werk zijn al lang voorbij. Veel bedrijven nemen proefperiodes aan om beide partijen een kans te geven om ervoor te zorgen dat de visie overeenkomt met de werkelijkheid. Deze proefperiode kan zo klein zijn als een enkel project op basis van een tijdelijk contract met de mogelijkheid om te verlengen voor een traditioneel voltijds contract.

6. Maak uw beloftes waar.

Overdrijf niet. Als u niet gelooft in of niet over het geld beschikt voor een wekelijks happy hour of breng je hond mee naar het werk beleid, verkoop het dan niet als een nieuw voordeel om een topkandidaat binnen te krijgen. Je zult eindigen met een zure nieuwe aanwinst en een ontsierende reputatie. Deze kleine dingen zijn misschien geen dealbreakers, maar ze kunnen snel leiden tot wantrouwen en wrok, wat zeker niet leidt tot een verkoopbare bedrijfscultuur.

Protips: Kijk regelmatig op sociale media om te zien wat medewerkers en kandidaten uit het verleden over u, het bedrijf en het aannameproces denken. Misschien vindt u gewoon een waardevol inzicht.

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

Veel werkgevers gebruiken een verscheidenheid aan activiteiten, variërend van gratis lunch tot racesimulators en/of bedrijfsfitness om het geluk van hun werknemers op het werk te verbeteren. Dit is een goede zaak: gelukkige werknemers zijn productiever en...

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen: onze top 10 praktische tips In het eerste kwartaal van 2018 was het ziekteverzuim onder werknemers extreem hoog: 4,9%. Een percentage dat de laatste 11 jaar nog niet was voorgekomen. Reden hiervoor is waarschijnlijk de zware...

Hoe motiveer je jouw medewerkers?

Hoe motiveer je jouw medewerkers?

Tevreden medewerkers: de kunst van het motiveren Gemotiveerd personeel is de drijfveer binnen een organisatie. Zonder medewerkers die met plezier hun werkzaamheden uitvoeren, kan een bedrijf niet groeien. Tot slot zijn jouw mensen de succesfactor van het bedrijf. Is...

Heeft u een vraag aan ons?