BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Met de coronaviruspandemie die over de hele wereld woedt, zijn er plotseling miljoenen mensen die vanuit huis werken. In veel gevallen betekent dit het delen van een eettafel met je kinderen die op afstand leren of een hoekje van een drukke slaapkamer benutten.

Hier beschrijven we een 8-tal tips om de productiviteit te maximaliseren en de motivatie te behouden terwijl we vanuit huis werken.

1. Creëer een kantoor (of je er nu een hebt of niet)

Bij het ontwerpen van een thuiskantoor moet rekening worden gehouden met een aantal factoren. Je ‘kantoor’ kan een eigen speciale ruimte zijn, of het kan de hoek van een gemeenschappelijke ruimte of een eettafel zijn die opnieuw moet worden ingericht. Hoe dan ook een weloverwogen ontwerp kan helpen om de ruimte en de mentaliteit te veranderen in een ecosysteem van productiviteit.

Het eerste waar je aan moet denken is om een zone te creëren die er anders uitziet en aanvoelt dan de rest van je huis.

Creëer een onderscheidende ruimte thuis, zodat de grenzen tussen leven en werk niet te veel vervaagt. Als je de luxe van een thuiskantoor hebt, is het gebruik van verschillende ontwerpdetails een geweldige manier om dit te zien als een afgeschermde ruimte die alleen voor het werk gebruikt kan worden. Als je een bureau in de hoek van een kamer hebt moeten neerzetten of een eettafel hebt moeten afdwingen, moet je er ook voor zorgen dat je aan het eind van de dag de ruimte vrijmaakt van alle ‘kantoor’ zaken en je huis opnieuw voor algemeen gebruik inricht. Dit creëert zones (en grenzen) op grond van de dingen die op een bepaald moment worden gedaan.

Nog een tip: Gebruik de tijd die je normaal gesproken aan je woon-werkverkeer besteedt als tijd om je kantoor in te richten of op te bergen.

2. Gebruik planten

Onderzoek toont aan dat het toevoegen van planten aan de werkplek de stress verlaagt en tegelijkertijd de productiviteit en het behoud van het geheugen verhoogt. De natuur is noodzakelijk voor het binnenklimaat en je zou ten minste één plant per 100 vierkante meter moeten hebben. Er zijn concrete gezondheidstoepassingen voor dit initiatief; één middelgrote fabriek zou per 50 meter ruimte 75% van de schadelijke stoffen in de lucht absorberen – een belangrijk voordeel wanneer je bijvoorbeeld in de stad woont.

Werken in een omgeving met een lagere toxiciteit verbetert niet alleen de productiviteit van de werknemers, maar ook de gezondheid. Om een thuiskantoor te creëren dat schoon en huiselijk aanvoelt gebruik je natuurlijke tinten en voegt er kleur aan toe met planten.

3. Ga slim om met de verlichting

Probeer altijd het natuurlijke licht in je werkruimte te maximaliseren. Stel je bureau zo mogelijk op bij een raam, wat je lichaam zal helpen om zijn biologische ritmes te volgen.

Ons lichaam reageert op het veranderende licht, waardoor we slaap- en productiviteitspatronen kunnen volgen, ons kunnen voorbereiden op het werk of op de rust, wat kan leiden tot slapeloosheid en verstoring van de spijsvertering. Het maximaliseren van het natuurlijke daglicht staat voorop en ik moedig je echt aan om daar in je huis optimaal gebruik van te maken. Het verbetert ook de regulatie van vitamine D, serotonine en melatonine, waardoor we ons gelukkiger en gezonder voelen, wat ons algemeen welzijn ten goede komt.

4. Wees je bewust van het belang van de lucht

De lucht in je huis laten circuleren zal je helpen om gefocust en productief te blijven. Het klinkt voor de hand liggend, maar als je af en toe een raam opent, zal dat de sfeer doen opleven en je omgeving zuiveren.

5. Overweeg ergonomie

Jouw thuiskantoor is misschien niet ergonomisch ontworpen zoals een gewoon kantoor, maar er zijn manieren waarop je hetzelfde comfort en dezelfde efficiëntie kunt bevorderen. Een hoogwaardige bureaustoel, zoals je die in kantoren aantreft, speciaal ontworpen voor lange werkuren is de belangrijkste investering die je moet doen, het helpt bij de houding en het ondersteunt je fysiek.

Heb je geen bureaustoel? Zorg ervoor dat je een zachte zitting creëert, dat de beweging niet wordt beperkt door armleuningen en dat je hem recht in het bureau trekt.

Denk ook aan de plaatsing van je scherm. Je scherm moet idealiter op je ooglijn staan. Als je beperkt bent tot een laptop, probeer hem dan boven op een stapel van je favoriete tafelboeken te plaatsen om het scherm te verhogen, gebruik ook een apart toetsenbord en muis.

Het is ook belangrijk om regelmatig pauzes te nemen om te rekken en te strekken.

6. Voeg kunst en personalisatie toe

Jouw thuiskantoor is nu de plek waar je veel van je uren zult doorbrengen nu je vanuit huis werkt. Voelt jouw huis een beetje somber aan? Een makkelijke manier om je inrichting te veranderen om een thuiswerkgelegenheid te creëren is om gewoon wat foto’s of citaten weer te geven die je inspireren. Goed geplaatste kunstwerken of persoonlijke items in je werkruimte zullen de ruimte comfortabeler maken en je gronden met gedachten en gevoelens die betekenis voor je hebben.

Neutrale esthetische en zachte materialen in het appartement creëren zowel ruimte om te ontspannen en ook om rustig te werken, maar ook om een gezellige omgeving te bieden waar je weken of zelfs maanden zou willen verblijven.

Laat je inspireren door de hotellobby’s. De beste hotellobby’s lijken altijd te voldoen aan de meeste zintuigen visueel aantrekkelijke, luxueuze texturen, prachtig geurende en intuïtieve muziek. Dit kan gemakkelijk thuis worden gedaan door persoonlijkheid toe te voegen met rekwisieten, textiel, patronen, kunst, zachte zitplaatsen en het hebben van afspeellijsten om verschillende tempo’s van het werk of tijden van de dag te ondersteunen.

7. Kleed je naar succes

Naast het creëren van verschillende zones binnen een fysieke ruimte, kan het veranderen van de manier waarop je je kleedt ook helpen om de hoofdruimte te bereiken die je nodig hebt om productiever te zijn. Weersta de verleiding om in je loungebroek te blijven rondlopen en kleed je aan alsof je naar het kantoor gaat. Dit zal het idee geven om onze tijd in vakjes te verdelen om te voorkomen dat het werk/leven vervaagt.

8. Bewegen

Thuiswerken kan een uitdaging zijn, dus het is van vitaal belang om voor jezelf te zorgen en te blijven bewegen.

Als je de ruimte hebt maak dan een gebied waar je kunt deelnemen aan workouts, zoals ontspannende yoga of een energieke HIIT-les. En als je een beperkte ruimte hebt, kun je nog steeds actief blijven met onlinetrainingen die zijn afgestemd op kleinere ruimtes. Probeer deze minstens drie keer per week in te plannen in je dagboek om een pauze in te lassen en een kans te krijgen om te resetten.

En laat je niet afschrikken door een gebrek aan apparatuur. Huishoudelijke artikelen kunnen verrassend goede alternatieven bieden. Probeer een kleverige badmat in plaats van een yoga mat of blikken voedsel als gewichten.

En denk er vooral aan om dagelijks een frisse neus te halen. Een verandering van omgeving kan ook een welkome onderbreking zijn van je nieuwe ‘kantoor’, dus zorg ervoor dat je een dagelijkse wandeling maakt als je kunt, zelfs als het maar een wandeling om het huis is. De frisse lucht zal wonderen doen voor je geest en lichaam.

 

Stressmanagement voor bedrijven: Tailor You!

Tailor You is gespecialiseerd in coaching en training op het  gebied van welzijn, effectiviteit en persoonlijke vaardigheden. Wij bieden zowel coaching trajecten als trainingen op het gebied van stressmanagement aan bedrijven en individuele deelnemers.