BEL VOOR OPLEIDINGSADVIES 085 - 02 00 522 info@tailoryou.nl

Wat zijn Kernkwaliteiten en kernkwadranten?

Kernkwaliteiten en Kernkwadranten zijn persoonlijke eigenschappen die als methodiek gebruikt kunnen worden om een beter inzicht in jezelf als ook de samenwerking met anderen kan verbeteren. Lees in dit artikel hoe je dit kunt aanpakken.

Kernkwaliteiten en kernkwadranten

Het kan zomaar zijn dat je binnen de eigen organisatie wel eens tegen de woorden kernkwaliteiten en kernkwadranten bent aangelopen, maar wat betekenen deze woorden en vooral, wat kan je ermee doen. Rond het jaar 2000 zijn ze bedacht door de organisatiedeskundige Daniel Ofman. Hij beschrijft hierin een methode om je eigen kernkwaliteiten, maar ook uitdagingen, valkuilen en allergieën op een eenvoudige manier inzichtelijk te krijgen. Daarnaast geeft hij aan waarom deze definities belangrijk zijn voor organisaties waar meerdere mensen met elkaar samenwerken.

Wat zijn kernkwaliteiten

Kernkwaliteiten zijn persoonlijke eigenschappen die helemaal bij die persoon passen. Daniel Ofman geeft aan dat je deze kwaliteiten niet kan aanleren, maar dat ze zijn aangeboren en onderdeel zijn van je eigen, unieke persoonlijkheid. Hierdoor zijn ze ook onderdeel van je eigen waarden en aangeboren talenten. Denk hierbij aan termen zoals stabiliteit, betrokken zijn, daadkrachtig optreden of geduld hebben.

Voor je eigen ontwikkeling is bewustwording van je eigen kwaliteiten niet voldoende. Er komen ook vragen op tafel als: wat kan ik nog leren, wat zorgt ervoor dat ik iets niet doe en waarom kan is slecht tegen bepaalde eigenschappen van andere personen. Deze vragen komen samen in je eigen kernkwadrant.

Wat zijn kernkwadranten

Naast je eigen kernkwaliteiten bestaan kernkwadranten uit persoonlijke uitdagingen, valkuilen en Allergieën. Van de eigen kernkwaliteiten zijn de meeste mensen zich wel bewust. Denk anders eens aan persoonlijke eigenschappen die anderen herkennen en waarover je complimenten krijgt.

Valkuil

Valkuilen zijn eigenschappen die tevoorschijn komen als de stress toeneemt of karaktertrekken die het eigen functioneren in de weg staan. Soms kan een kernkwaliteit te veel doorschieten waardoor het een valkuil gaat worden. In het verlengde van besluitvaardig ligt bijvoorbeeld drammerig zijn en mensen met veel zelfvertrouwen kunnen arrogant overkomen. Te veel betrokkenheid kan aanvoelen als bemoeizucht terwijl geduld kan verzanden in passiviteit. Het is vaak moeilijk om dit te ervaren. Voor je gevoel zijn de valkuilen niet aanwezig. Eerlijke en betrouwbare collega’s of goede vrienden kunnen deze valkuilen vaak wel benoemen.

Uitdaging

Een uitdaging is het tegenovergestelde van je valkuilen. Wat kan ik meer of anders doen waardoor ik betere resultaten zal behalen. Als voorbeeld: de kwaliteit geduld heeft als valkuil passiviteit. Een passende uitdaging is dan experimenteren. Binnen een team met veel geduldige collega’s is het goed om ook collega’s te hebben met de kwaliteit experimenteren. Beide gedragingen vullen elkaar goed aan en nodigen uit om je eigen valkuilen te ontwijken.

Allergie

Allergieën heeft iedereen. Met welke eigenschappen van anderen kan ik slecht omgaan waardoor ik me aan de ander ga irriteren. Vaak is een allergie het tegenovergestelde van je eigen kernkwaliteit. De allergie is dan in de basis een kernkwaliteit van de ander, die daarin te ver is doorgeschoten. Jouw allergie is dan de valkuil van de ander en zegt ook vaak veel over je eigen ontwikkelingspunten. Als voorbeeld: je ergert je aan een collega die in jou ogen te passief is. Door deze irritatie zelf te onderzoeken kom je erachter dat die persoon voor jou gevoel is doorgeschoten in zijn kwaliteit geduldig zijn. Hieruit is een eigen ontwikkelingspunt af te leiden. Misschien ben je zelf soms te drammerig en met name tegen mensen die in jou ogen passief of zeer geduldig zijn.

Of probeer eens de situatie vanuit het gezichtspunt van een ander te bekijken. De geduldige medewerker kan zich storen aan jou doorgeschoten kwaliteit omdat je altijd te snel reageert en eerder doet dan denkt. Het gaat hierin niet om goed of fout, maar om het inzicht die het de partijen verschaft. Vanuit inzicht ontstaat begrip en de mogelijkheid voor persoonlijke groei.

Waarom zijn kernkwadranten belangrijk

Het gebruik van kernkwadranten kan op verschillende redenen belangrijk zijn. Op persoonlijk vlak zijn ze te gebruiken om meer inzicht te krijgen op de eigen persoonlijke groei of loopbaanontwikkeling. Moet je grote keuzes maken op het gebied van werk of studie dan is het model behulpzaam om inzicht te krijgen in je eigen capaciteiten en mogelijkheden.

Binnen organisaties is het model geschikt om te onderzoeken of de samenstelling van een team wel in balans is. Vraagstukken en werkprocessen zijn toenemend ingewikkelder geworden en stellen hoge eisen aan een organisatie. Met behulp van dit model is het mogelijk om te zien wat de sterke kanten van de organisatie zijn, maar ook waar nog winst is te behalen. Misschien heeft een team net een nieuwe collega nodig met eigenschappen die nu niet voldoende aanwezig zijn. Voor bestaande teams geeft het de mogelijkheid om na te denken hoe werkprocessen kunnen worden verbeterd.

Een eenvoudige oefening

Maak inzichtelijk wat je eigen kernkwadranten zijn door de volgende vragen te beantwoorden.

Wat zijn je eigen kernkwaliteiten die geheel bij mij als persoon passen.

Wat waarderen anderen in mij en welke eigenschappen vind ik eigenlijk gewoon en vanzelfsprekend bij een ander. Bij uitdagingen zijn het vragen als over welke eigenschappen van anderen zou ik eigen ook willen beschikken.

Wat bewonder ik bij een ander en wat wensen andere personen mij toe. Denk bij valkuilen aan wat anderen mij soms verwijten en welke zaken ik soms vergoelijk en bereid ben door de vingers te zien.

Bij allergie gaat het om punten als hoe kijken mensen tegen mij aan als ik stress ervaar en welke verwijten krijg ik wel eens van een ander.

Aan welke gedragingen of karaktertrekken van een ander kan ik me enorm irriteren. Kijk ook naar jezelf als persoon en probeer te ontdekken op welke persoonlijke eigenschap je minder trots bent.

De ingevulde lijst geeft meer inzicht in jezelf. Ze herkent je positieve punten, maar ook je eigen imperfecties. Het leert jezelf, maar ook een ander te accepteren zoals ze zijn. Het is een startpunt om een uitdaging aan te gaan en samenwerking te verbeteren.

Veelvoorkomende kernkwadranten

Het invullen van de lijst is volledig vrij. Onderstaande eigenschappen kunnen helpen om de juiste kernkwaliteiten te vinden.

KernkwaliteitValkuilAllergieUitdaging
AnalytischGevoelsarmSentimenteelGevoeligheid
DiplomatieAfstandArrogantieConfronteren
BehulpzaamOpofferingEgoïsmeAutonomie
EnthousiasmeImpulsiviteitPessimismeRealisme
CreativiteitChaosBureaucratieDiscipline
BescheidenheidOnzichtbaarArrogantProfileren
EmpathieSentimenteelAfstandBeschouwen
BetrouwbaarSaaiArbitrairInnovatief
ConsequentStarLaissez faireFlexibel
BondigheidOngenuanceerdLangdradigTactvol
DaadkrachtDrammenPassiviteitGeduld

 

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

10 Manieren om gelukkiger te worden op het werk

Veel werkgevers gebruiken een verscheidenheid aan activiteiten, variërend van gratis lunch tot racesimulators en/of bedrijfsfitness om het geluk van hun werknemers op het werk te verbeteren. Dit is een goede zaak: gelukkige werknemers zijn productiever en...

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen

Hoe kun je ziekteverzuim verminderen: onze top 10 praktische tips In het eerste kwartaal van 2018 was het ziekteverzuim onder werknemers extreem hoog: 4,9%. Een percentage dat de laatste 11 jaar nog niet was voorgekomen. Reden hiervoor is waarschijnlijk de zware...

Hoe motiveer je jouw medewerkers?

Hoe motiveer je jouw medewerkers?

Tevreden medewerkers: de kunst van het motiveren Gemotiveerd personeel is de drijfveer binnen een organisatie. Zonder medewerkers die met plezier hun werkzaamheden uitvoeren, kan een bedrijf niet groeien. Tot slot zijn jouw mensen de succesfactor van het bedrijf. Is...

Heeft u een vraag aan ons?