5 Kenmerken van een goede bedrijfscultuur
Een goede bedrijfscultuur is niet iets wat vanzelf ontstaat. Vaak zul je als werkgever de basis van het functioneren van teams moeten stimuleren met een vijftal bijzonder aandachtspunten die we in dit artikel beschrijven.
5 Kenmerken van een goede bedrijfscultuur
Ieder jaar vieren we ons jaarlijkse kerstfeest met alle medewerkers en hun partners op een mooie locatie. Het is een opmerkelijke mix van ons persoonlijke en professionele leven. Ik weet dat het in andere bedrijven een gevreesde jaarlijkse verplichting is, maar tijdens onze bijeenkomsten ben ik getuige van een verbazingwekkende kameraadschap tussen ons team en familieleden. Van een zelf gekookte maaltijd tot een wijnproeverij die ons allemaal liet lachen, de focus lag heel duidelijk op het versterken van onze banden en tegen het einde van de avond werd het duidelijk dat het opbouwen van relaties een belangrijk onderdeel is van het succes van ons bedrijf.
De werkcultuur van een bedrijf heeft ongetwijfeld een grote invloed op de prestaties op het werk. Achter elke winnende organisatie schuilt een unieke identiteit, die deze onderscheidt van andere en die medewerkers een sterk gevoel van verbondenheid, eigendom, waarde en betekenis geeft. Ze weten dat hun werk belangrijk is en dat gevoel inspireert hen om gepassioneerd te creëren voor het bedrijf.
Elke succesvolle relatie moet dezelfde factoren hebben om succes te garanderen. Er zijn elementen binnen onze persoonlijke relaties die direct kunnen worden toegepast om een team van professionals te verbeteren. Door je te richten op deze vijf factoren voor het opbouwen van relaties, investeer je in het toekomstige succes van het bedrijf.
1. Eerlijkheid
In grote bedrijven, maar ook in sterke persoonlijke relaties, is er een hoog niveau van integriteit bij elke interactie, van de onderkant van de ladder tot de top. Alle belanghebbenden houden zich aan dezelfde standaard van open communicatie bij het geven van advies, het ontvangen van constructieve kritiek of het bespreken van klantinteracties. Eerlijkheid laat een omgeving van vertrouwen, openheid en authenticiteit de norm zijn.
2. Prestatiegerichte meetwaarden
Medewerkers zijn niet allemaal hetzelfde, en elke medewerker meet het succes op verschillende manieren. Een bedrijf dat de drijfveren van elke individuele werknemer begrijpt, kent de waarde van actieve teambuilding. Door in overeenstemming te zijn met wat elke persoon inspireert en te bepalen hoe zij succes definiëren kan een bedrijf op een zeer persoonlijke manier innovatief worden.
3. Verantwoording afleggen
Een sterk bedrijf creëert een verantwoordingssysteem voor elke rol en verantwoordelijkheid in een team. Het werk wordt persoonlijker omdat er een hoger element van transparantie nodig is en het eigenaarschap van de doelstellingen wordt gedeeld. Verantwoordingsplicht zorgt ervoor dat het personeel een persoonlijk belang heeft bij ieder project, dus er is een ingebouwd gevoel van waardering voor iedere bijdrage. Dit opent op zijn beurt de mogelijkheid om de prestaties van de medewerkers te vieren.
4. Samenwerking
De beste ideeën komen voort uit dynamische groepsinspanningen. Een groot bedrijf weet dat het noodzakelijk is dat het team de ideeën met elkaar deelt en met elkaar samenwerkt (zie: teambuilding vragen). Mensen die het gevoel hebben dat hun meningen en ideeën worden gerespecteerd, zullen vaker vrijwillig hun mening geven en het team als geheel zal profiteren van een verscheidenheid aan perspectieven en creatieve invalshoeken.
5. Ambitie
Last but not least is het stimuleren van een sterke ambitie binnen de bedrijfscultuur een vaak over het hoofd geziene sleutel tot een gedreven, succesvol team. Het creëren van een standaard van uitmuntendheid creëert iets waar je team in kan geloven en op kan vertrouwen. Door het implementeren van groeidoelstellingen wordt alles in ogenschouw genomen binnen de visie van het groeipotentieel, van dagelijkse doelstellingen en succesmetingen tot het vieren van prestaties en het leren kennen van medewerkers op een meer persoonlijk niveau.
Sturen op verantwoordelijkheid en zelforganisatie
Sturen op verantwoordelijkheid en zelforganisatie is een manier om betere resultaten te bereiken van je team. Werknemers krijgen veel verantwoordelijkheden en de ruimte om hun werk te organiseren op de manier die zij het beste vinden. Hierdoor kunnen zij meer...
5 aandachtspunten om goede feedback te geven
Binnen een bedrijf werken veel mensen en of u nu medewerker, manager, sales of ondernemer bent er worden altijd fouten gemaakt op de werkvloer. Het is belangrijk om feedback te geven om deze fouten te herstellen maar hoe ga je hiermee om en hoe pak je dit nu precies...
Waarom heb je emotionele Intelligentie nodig om te slagen?
Tientallen jaren van onderzoek wijzen op emotionele intelligentie als de kritische factor die de sterspelers onderscheidt van de rest van de groep. In dit artikel leggen we uit waarom dit zo is. Toen emotionele intelligentie voor het eerst bij de massa verscheen,...
Online Spectrum Energiemeting®
Corona heeft ongekend veel impact. Inmiddels zijn al allerlei cijfers en artikelen gepubliceerd over dementale effecten van bijvoorbeeld thuiswerken. Het aantal (thuis)burn-outs neemt toe. Teamgeestgaat verloren of de verschillen tussen de medewerkers in teams worden...